söndag 24 januari 2010

Träning!

Idag var det träning igen i ridhuset. Idag fick Irja stanna hemma och gå långprommis med mamma så det blev jag och Theisen som åkte. Vi körde tre övningar, en med mkt fart som innehöll både balansen och slalom och två med staket. Upptäckte att Thea inte var så haj på det så övade en del och hon greppade bra i slutet. Jag och Anna körde blindbyten för glatta livet och det är ju bara att konstatera att det är jag som inte vågar springa på - som vanligt förarens fel alltså :P

I sista övningen var det en sekvens som var 4-pinnars slalom och sen 180 graders sväng till ett staket. Det var klurigt och jag glömmer bort att Thea är så färsk som hon ändå är, debuterade ju i våras, så jag slarvar lite och då blir det självklart fel. Det roligaste att träna är ju definitivt att Thea och Irja är så pass olika att köra som dom ändå är. Visst, man måste enbart vara positiv och ignorera när det blir fel för annars blir dom låga och tar åt sig, dom behöver båda ganska mycket stöd och så men ändå är dom som natt och dag. Irja klarar lite mer självständigt men är inte speciellt snabb, hon vill springa med mig och har ingen acceleration att prata om. Thea är som Anna sa en virvelvind. Hon är framför mina fötter innan jag hinner blinka vilket gör att jag måste tänka på ett helt annat sätt, har inte så gott om betänkningstid liksom. Men vi fick till det på slutet, jag bestämde mig för att lita på att Thea skulle ta hela slalomet trots att jag stack, gjorde blindbyte och därmed inte ens såg henne och att springa som faan och så fick det gå åt skogen om det ville. Hah...bästa beslutet idag för hon gick som en klocka och extremt fort och jag gjorde rätt i farten. Jisses vilket härligt litet minilopp!

Så dagens bästa: Kontakten helt klart, hon lyssnar och gör allt jag ber henne om på två sekunder.
Måste träna på: Slalom - att bli mer självständig så att jag kan sticka tidigare vilket jag behöver i tid i klass tre banor då jag inte är lika snabb som skrutten
Och staket. Fortsätta träna dom så att det inte blir något konstigt alls på tävling
Jag måste träna på att springa och inte bara lite grann utan fort som F*N och tro på att jag klarar av att både tänka och rusa järnet samtidigt.

Grymt härlig träning allt som allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar