fredag 29 januari 2010

Nya möjligheter

Det går framåt med Theas träning att stöta på sånt som är okänt. På kvällspromenaden låg det en tom chipspåse mitt i vår väg. Thea gock stora lovar runt den så jag tyckte att den behövde utforskas lite extra. Slutade med att jag gick med den i handen brevid henne och prasslade med den, hon insåg att den inte var så farlig i alla fall. Det är lite så med Theisen att man måste övertala henne att prova på och när hon testat och kommit över det ser hon ut som "vadå ? Det där var väl inget heller!" och är hel cool.

Vi måste jobba mer på att möta hundar, hon skäller ljust och nervöst hela passagen. Har testat lite olika metoder men den som fungerar bäst hittills är att köra med 'jag är ledarn och tar kontroll' genom att skjuta fram bröstet och se överdrivet pompös ut, sedan ignorera allt hon gör och bara lugnt men myndigt gå förbi och sen berömma jätte mycket när hon är duktig. Då lugnar hon sig betydligt och skäller inte lika hetsigt. Hon är inte tyst men det går framåt!

Det är kul och utmanande att testa nya metoder, Irja är ganska vek och blir låg om jag blir arg men hon har aldrig varit försiktig inför något nytt så har inte ställts inför det här problemet förut. Ny hund, nya metoder, nya möjligheter!

2 kommentarer:

  1. hej klubbkamrat. Jisses, du är verkligen i farten och det är roligt att du hittar dina vägar, trots att hundarna är så olika, det är en jättebra egenskap hos en hundförare. Det där med att springa fort och samtidigt handla snabbt, det är inte så lätt som man tror hehe. Jag är inte snabbare idag än vad jag var förra året, men jag tänker på ett annat sätt och då funkar det bättre för mig och Della. Hoppas vi hamnar på någon tävling ihop i år, vore kul att se er live. kram

    SvaraRadera
  2. Annica.
    Haha, ja att tänka om det är ju en hel vetenskap i sig :P
    Det gör vi säkert! Nu blir det ju kanske både klass tre med Thea och klass 1 med Irja så det blir nog mycket tävlande i år. Kram

    SvaraRadera