måndag 18 januari 2010

Gårdagens träning...

gick riktigt bra. Jag fick ju inte springa så fokuserade på kontaktfält och slalom. Irja har vilat sig i form. Hon springer på riktigt bra och gjorde jätte fina slalom med bra fart även med mig på avstånd. Har kommit fram till att det inte ger mig någonting att hålla henne kvar på kontaktfälten. Jag springer snabbare än hon (iaf för tillfället) så hinner lätt placera mig bra och eftersom att hon redan är långsam för agility så är det onödigt att sakta ner henne ännu mer med stopp på kontaktfältet. Igår saktade hon in fint som hon är van vid men det resulterar i att hon travar ganska segt över hela balansen vilket gör att vi förlorar mycket tid. Efter ett par omgångar med att hon inte behövde stanna eller sakta in alls så fick hon betydligt bättre fart över hela balansen.
Sen var ju banan lite för svår för henne vilket jag visste och när vi provade på en liten sekvens med en tunnel under a-hindret så tog det mig tre varv i tunneln innan hon fattade att det var a hindret vi skulle upp på. Nästa gång så ville hon inte gå in i tunneln, hon trodde att det var fel och säga vad man vill om den tjejen men hon tar åt sig väldigt lätt. Det är alltså något vi behöver träna på (jag på att inte fastna i en för svår övning utan att alltid låta henne lyckas vilket jag vet sen tidigare och oftast håller) och Irja att öva på att inte alltid ta den självklara vägen.

Thea körde på och var jätte duktig! Hon har fina kontaktfält där hon rusar rätt ner och stannar tills jag säger okej. Det är så himla värdefullt då Thea är till skillnad från Irja, snabb.. Hon tog min handling lätt och missade bara när jag var för otydlig. Platta som jag har fått veta att hon tyckte var otäck att lära sig, sprang hon rätt igenom med hög fart. Slalomet var det hindret jag direkt såg behöver tränas mer på. Som det är nu gör hon det snabbt och fint när jag är precis bredvid med handen som stöd. Så vi ska träna vidare på att göra det mer och mer självständigt.

Var lite nervis innan träningen, Theas matte, husse, lillmatte och hundfamilj var ju där. Hade föreställt mig på att hon skulle vara hos dom konstant och totalignorera mig vilket inte hade varit konstigt då hon inte varit hos mig längre än att dom kunde varit på semester. Men det gjorde hon inte! Så klart var hon och hälsade och gosade lite, speciellt ville hon leka med Lova. Men hon var mycket hos mig med och kom självmant till mig och Irja, la sig på vår filt, upp i mitt knä och gosa och pussas. Blev barnsligt glad... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar