onsdag 3 mars 2010

Mera träning

Idag var jag och Thea och tränade igen, hade bokat dagsträning nu när jag har sportlov och det var skönt att komma ut när det är ljust ute.

Kändes som en riktigt bra träning där jag lärde mig mycket och mycket analyserande. Framförallt tränade jag slalom och sen lite olika svängningsalternativ. I slalomen så är min upplevelse att Thea går lika bra höger som vänster och jag prövade pressa henne för att se hur mycket hon klarar och var hennes gräns ligger. Kan pressa på lite iaf och får då upp farten rätt mycket mer men pressar jag lite för mkt eller går för långt ifrån henne så går hon ur. Testade att bakombyta in i slalomen men det tyckte hon var jätte konstigt och snurrade bara runt och titta på mig. Slalom ska vi fokusera mycket på under våren och det blir lättare när man kan åka ofta och träna små korta pass. Nyttigt för mig att se hennes nuvarande gräns, framför allt till helgen och Rättvik.

I den andra övningen testade vi några stycken valet mellan att "vispa runt" hunden runt sig när man själv står still i svängen, framförbyte eller jakko-sväng. Pernilla filmade dessutom och vi alla stod och analyserade det hela. Vad kom vi då fram till? Jo, att själva svängen mellan framförbyte och jakkosväng inte blev ngn större skillnad på Thea från början men att "vispen" helt klart gick bort! Däremot så blev jakkon tajtare när jag visade tydligt (efter Annicas kommenterande) och verkligen genomförde hela svängen även på håll. Sen var den stora skillnaden tiden för min väg, med framförbytet låg vi precis jmsides till nästa hinder och beroende på vart jag ska sen är inte det så smidigt när Thea är snabbare än jag. Med Jakko så låg jag flera meter före och kan då dels ge linjen till nästa hinder bättre men också förbereda mig själv på ett helt annat sätt. Med en del träning kan jag absolut få henne att svänga ännu tajtare men också släppa henne tidigare och då vinna mer mark. Så Jakkon vann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar