tisdag 23 februari 2010

Förlänga dygnet?

Dagen har gått åt sedan halv 9 imorse att plugga, frukost, plugga, få hit Love för hjälp med plugget, plugga, lunch, plugga, middag, plugga, efterrätt (mega god som pappa gjort, glass i apelsin med marräng. Hette ngt i stil med Glass ou four), plugga lite till och sen följa love med hundarna hem.

Kul dag va :D

Provet är ju imorgon så sen ska jag slappa gärnet och ta tid till mina försummade små grisar som nästan bara fått gå prommisar med övriga familjen de senaste dagarna.

Min egen träning senaste veckan har gått riktigt dåligt! Ett snitt på 9735 steg per dag suger rätt rejält faktiskt men så blir det när jag bara sitter inne med skolböcker. Skönt med lov så man kan ta härligt långa mysiga prommisar mitt på dan =)

Min träning med Theas beteende vid hundmöten (rå skälla och knappt få tyst på alls) har gått starkt framåt! När vi följde Love hem så mötte vi först en hund som kom runt ett hörn, Thea hade inte sett hunden i tid och blev lite kraj och skällde då en del. Hon blev ändå tyst ganska fort när vi bara gick på förbi den. Sen när vi lämnat Love och var på väg hem så mötte vi den andra Finska Lapphunden som bor här i området. Den skäller alltid som en galning och hänger i kopplet till strypningsgränsen. Tråkigt också att höra hur ägaren drar och rycker i kopplet och säger. "tyst nu din jävel" eller "lägg av med att skälla har jag sagt" vilket uppenbart inte ger något resultat och hunden har ingen aning om hur den ska bete sig för den får inte heller något beröm när den gör rätt :/
I alla fall, Thea är helt tyst och jag sätter båda hundarna ner med fokus på mig. Sedan går vi efter den andra hunden då de vänt för att slippa möta oss och gå hemåt. Den skäller konstant men trots detta går båda hundarna super fint med mig (båda var lösa) och fokus på mig hela tiden vilket belönades med både gott godis och massa beröm. Tror Thea gruffade till 4 ggr på 100 meter med hunden gående framför oss, kastade sig bakåt mot oss och skällde.

Så duktiga dom har blivit, Irjas inkallning är också bra mkt bättre nu när vi jobbat på den än för några veckor sen. Härligt när man ser resultat, det gör att jag blir peppad att träna vidare =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar