torsdag 4 februari 2010

Dagsträning

Idag hade Anna och Åhza fixar ridhuset mitt på dan så vi var ett gäng som åkte och tränade. Hade tur som blev ledig idag och därmed kunde åka. Båda tjejerna fick följa med vilket utgör lite problem eftersom att jag inte har köpt bur än så blir krångel iom att träna ena så sitter den andra inte kvar utan behöver ngn som håller fast ena hela tiden. Blir definitivt lättare med bur!

Vi körde lite olika stationer varav en var med flera blindbyten. Klubben har drabbats av febern men jag tycker faktiskt att blindbyten är (oftast) bättre än framförbyten eftersom att hunden inte bromsar in ett dugg vilket dom ofta gör, om än så lite, med ff och då tappar man ju alltid lite tid vilket kan vara avgörande. Den var lite tuff till en början när jag var för långsam men fick kläm på det till slut och då körde jag och Thea några riktigt fina omgångar varav Anna har lagt upp film på den sista på sin sida. Det var den tuffaste, starta samtidigt så inget försprång alls, men gud vilken kick man får när man klarar av det!

Irja då, ja, den tjejen är ju ett kapitel för sig...hon är seg och långsam och visar tydligt att det är helt sjukt mkt roligare att gå omkring, lukta, gräva lite, hitta ngt gott att äta än att lyssna på mig och köra agility. Hon blev mer taggad när hon stått bunden ett tag och tittat på när Thea körde så körde sista övningen med henne också vilket kändes väldigt lätt. Kunde nästan jogga och hann ändå göra alla bytena. Det tar musten ur mig lite när hon inte anstränger sig... det blir inte så kul när hon inte tycker att det är roligt. Rallylydnaden kanske passar henne bättre men skulle ändå vilja träna och tävla med henne i agility också även om vi aldrig kmr komma högt men om hon inte tycker det är kul......Kanske blir bättre när det är sommar och man kan träna oftare med lite mindre hundar och folk, då kanske hon får upp intresset och sen kan vi bygga vidare på det. Blir ett test at se hur hon reagerar på tävling i rättvik, sätter förväntningarna låga så reagerar jag positivt istället.

2 kommentarer:

  1. Hej hopp. Roligt att du ska till Rättvik. Ibland är det så, att hundarna inte riktigt förstår tjusningen i Agility. Kanske har det med grundträningen/rasen att göra? Della är så präglad på agility från valp, att hon inte vill nå annat. Zorro är det annorlunda med. Han har kört lydnad fram till han var över 1½ år och är inte så frälst som jag är. Men tanken är ju att hunden ska ha kul, så man ska inte pressa. Nu har du Thea att köra med =)Kör med Irja på skoj och som du sa sätt inga ribbor.

    SvaraRadera
  2. Ja, Irja är ju en ras som är avlad för att springa långdistans och sen testade hon agility första gången när hon var 2 och jag provade på första gången då så har mkt kvar att lära. Så den kombinationen var väl kanske inte super...får köra med godare godis och korta korta träningspass så blir det nog bra. Hon får köra på sin nivå och annars vara med som sällskap :)

    SvaraRadera