torsdag 1 april 2010

Förebreder mig

...på att bli småbarnsförälder? JA, det skulle man nästan kunna tro så mycket som jag är uppe och ränner på nätterna numera men ICKE! Det är Irja som fortfarande är sjuk och jag tycker inte hon blir bättre heller. Hon har bara fått ris i små portioner igår men det är enbart diarré och flera ggr per dygn. Hon hinner inte ens ut ibland och då blir det bara till att torka. I natt så sov jag i omgångar på först 2 och en halv timma, 45 minuter, 3 timmar och sen sov jag över klockan och vaknade av att Irja spydde istället. Så upp och torka för att sen direkt ut med Thea så jag kanske skulle hinna med frukost på morgon men när jag kmr upp efter mitt torkande så har Thea inte pallat att vänta (var nere i tio min) och sa inte heller till utan hade gjort en fin korv i vardagsrummet...bredvid en av Irjas tidigare pölar jag inte hunnit till.

NU FÅR DET FANIMIG VARA NOG PÅ RUMSRENSFASONERNA!!!!

Att Irja är sjuk och inte hinner ut är inget jag blir arg på ens det minsta, hon försöker verkligen sitt bästa och tänk er själva när man spyr och har sig. Men Thea... nu är det bra! En hund som är äldre än två och ett halvt SKA kunna hålla sig tills vi går ut (och det är inga orimliga tider liksom..!) alternativt säga till. Hon går inte ens till dörren och visar med med en minsta ryckning att hon behöver gå ut. Jag blir gaaaaalen!! Så nu har jag och mamma utarbetat en ny metod för problemet. Bur har funkat bra på dagarna dom stunder vi inte är hemma men hon kan ju inte sitta där dygnet runt (när vi är hemma så känns det inte speciellt bra att ha henne konstant i bur). Men vi måste hitta ett sätt som gör att hon lär sig att man gör saker enbart ute och inte inne, måste man verkligen gå (ifall hon av ngn anledning inte gör ute när vi promenerar) så ska man säga till på ett eller annat sätt, helst ljudligt men det kmr nog med tiden ifall hon bara säger till över huvudtaget, typ går til dörren).

Får ringa vetrinärn idag och försöka hitta en tid till Irja för nu har det varit enbart rinnande eller spyor sen i måndags eftermiddag. Ytterliggare ett krux när mamma och famljen åker till fjällen idag och hemma om en vecka så får låna en bil så jag kan komma iväg.

Jaa ni, hund är ju riktigt trevligt ibland...

4 kommentarer:

  1. stackars Irja. Se till att hon verkligen får i sig massa vätska, men det vet du ju säkert redan. Var är Thea på dagarna när du är i skolan? Emma som har Bianca och Arwen har haft samma problem med lilla Arwen. Men det beror mest på att Arwen är så uppe i varv/lättskrämd när hon är ute, att hon inte har ro nog att göra ifrån sig, så när vi kommer in, kan hon slappna av och då kommer det. Så Emma låter Arwen gå i koppel tills hon gjort ifrån sig (både kiss o bajs) och har hon inte det när vi kommer in, så passar hon henne noggrant (bur/platsad) och går ut en stund senare igen och det verkar fungera. Även om vi går en 2 timmars promenad så kan Arwen hålla sig tills hon kommer in. På morgonen så har Arwen blivit bättre eftersom hon inte fått en chans på dagarna att göra ifrån sig inne.

    SvaraRadera
  2. Båda två är hemma på dagarna eftersom att jag mestadels går halvdagar eller så kommer brorsan hem tidigt. Någon gång blir det två ensamma pass ifall jag är hemma länge på lunchen så lite blandat.
    Låter väldigt likt Thea, har kört det sättet också och det har blivit bättre, när hon kom var det varannan dag och det är det inte nu. Problemet är ju som sagt är hon inte gör ifrån sig ute och då blir det enbart bur inne vilket inte är spec kul. Extra då ifall jag är hemma på lunchen och hon inte gör något då... men nu ska vi kompostera in halva huset (pappa är på utomlands i ngra veckor XD ) och se hur det fungerar, jag vill ju att hon ska ha en möjlighet att säga till och göra rätt och få "belöning" genom att då gå ut på en gång, är hon i bur kan hon aldrig få in det beteendet..

    SvaraRadera
  3. precis alla hundar är också olika. När Emma har varit ute med Arwen, och hon inte gjort ifrån sig, så släpper hon inte henne med blicken en sekund ens (svårt om man bara är hemma på lunchen)så att Arwen slipper vara instängd, utan kan vara som vanligt hemma och när man märker att det kanske är dags, så hinner man se det innan det är försent. Skulle hon inte hinna ha koll på henne, så blir hon platsad eller "burad". Som du säger, för stort utrymme gör ju också att dom kan gå undan och man inte ser dom. Jättebra idé att stänga av, så att hon inte hittar små skrymslen!

    SvaraRadera
  4. Det är den metoden vi kör också, tyvärr hinner inte de anra ha koll på henne som jag och ser inte tecknen på samma sätt heller så det gör ju att det hela blir lite svårare. Sen är det ju myyyyycket yta här så att dela av blir toppen!
    Det sega är att det är en sån låg väg från det vi gör nu där jag ser på henne att nu är det dags tills dess att hon själv säger till. Som idag då när jag inte kan ha koll på henne varje sekund för att något händer (idag var väl lite extremt). Men det är bara att blicka framåt och förhoppningsvis blir det lättare när det är sommar, då står dörren öppen jämt och även om det då hamnar på tomten så är det iaf ett steg i rätt riktning

    SvaraRadera