söndag 25 april 2010

Kistatävling

Igår hämtade jag och Irja upp Annelie och Troya och begav oss till Kista för klass 1-tävling. Själv är jag väldigt nöjd med dan och Irja hade en riktigt hög fart och var super duktig!


Första loppet var agilityloppet. Vi kom i mål med 15 fel. Det blev lite strul i slalom där hon inte tar sista pinnen men jag såg ingen vits i att ta om hela utan fick bara igenom henne på sista porten. Sen var det en tunnelingång som låg efter a-hindret. En tuff ingång som många hade problem med och så även vi, Irja tar min hand men jag är antagligen en aning sen, lite svårt att se på filmen, och därför sticker hon in längs insidan av tunneln istället för själva ingången. Vi fick också en femma på nedfarten på balansen. Det tyckte jag verkligen inte under själva loppet men eftersom att jag medvetet inte vill ha stopp på Irjas kontaktfält så får jag räkna med att hon hoppar ibland. Hon hade bra fart och koncentrationen var fint hela loppet förutom en liten stund där vid slalomet då hon tittar bort samtidigt som hon rör sig framåt och missar då sista pinnen. Är speciellt nöjd med att hon på upploppet tar mitt "fram" klockrent och blickar inte ens bak på mig.



Hopploppet gick bättre som helhet även om det blir en disk då hon tar slalomet tillbaka när vi ska göra om det och muren blev en historia i sig. Det var det absolut snabbaste jag sett henne springa på plan och hon följer mig så himla bra! Slalom får vi fel i för att hon hoppar en port och diskar oss sen när hon går tillbaka åt fel håll men jag vet ju att hon är svag i slalom, framför allt på tävling där vi har fått fel nästan vartenda lopp så det gäller bara att träna vidare på.

Sista hindret var muren, Irja har aldrig sett en sån förut och än mindre tränat på det. Faktiskt så är hon hårt tränad i att inte hoppa upp på prylar som dörr/vägg/människor och liknande så hon tänkte något i stil med "det där går jag inte på!" och svängde förbi. Andra gången hoppade hon mot den så hela välte och när jag lockade försökte hon klättra över men eftersom att den är hal på sidan så kom hon ingen vart alls och tyckte att "det här var så skumt så nu går jag." Domaren var snäll och tyckte att hon skulle ställa upp den så att vi ändå fick försöka ta oss över den igen så jag hämtade tillbaka Irja, taggade upp henne ordentligt och då hoppade hon fint. På så sätt fick hon ju en direkt belöning för muren då den var som sista hinder och därmed kom godiset direkt efter vilket innebär något positivt. Skrattade mest och var inte ett dugg förvånad över att det gick som det gick. Loppet i övrigt var det absolut bästa vi någonsin gjort och jag är så nöjd med min stora tjej!!! :D :D :D


GRATTIS till Annelie och Troya som kom på andra plats i hopploppet och tog sin första pinne i hopp! Och GRATTIS till Elin och Nelly som kom på 5e plats men tyvärr hamnade precis utanför pinnplats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar