fredag 16 april 2010

Toppa formen

Igår var vi på första tillfället med "toppa formen" - kursen för Anna. Vi körde först en bana som Anna ritat (finns på hennes sida). Vi skulle köra den som om det var tävling och jag kanske tog det för bokstavligt för jag blev roligt nog väldigt nervös, så mkt att det syntes tydligen när jag körde vilket så klart påverkade Thea. Blev lite förvånad själv men det är ju bra att veta hur man själv påverkas av tävlingssituation. Det udda är att jag aldrig brukar bli nervös för ngt men när jag tävlar med Thea så har jag blivit det mer eller mindre varje gång. Det har väldigt mycket med att jag känner press på mig, duktig hund som jag inte kört med länge alls och jag själv är så ny. Det blir ganska läskigt att "kastas" in i en tävlingssituation med väldigt många förare som är så mycket bättre än jag och jag inbillar mig att folk kommer tycka att jag antingen "fuskar" som har en färdig hund och bara slappar med eller att jag bara är dålig och att andra skulle kunna göra det så mkt bättre. Fjantigt, jag vet.. men när Sandra och Rikard är så bra som dom är, plus att tävla mot Rikard, Anna och flera andra människor så blir jag lite liten ibland. Måste dock poängtera att alla har varit underbart snälla och bara gett råd och varit positiva så det är enbart jag själv som skapar känslan av att bli synad och inte riktigt räcka till.

Jaja, tillbaka till kursen. Pga av det jag nyss skrev så passar den här kursen mig och Thea perfekt! Vi kan träna på tävlingssituationer och få massor med feedback utan att jag behöver känna press på att vara duktig på en gång. Det är ju inte bara ett lopp som på tävling med en enda chans utan här får vi göra om till det sitter och blir så bra som det kan bli. Efter att vi kört hela loppet så fick vi beskriva hur det kändes och sen delade vi upp banan och tränade på två specifika delar med olika handlingar. Vi blev filmade i varje sekvens och fick feedback av både Anna men också utav de andra som var med på kursen, vilket var en del av kursen upplägg och passar mig väldigt bra! Vi klockade också hela tiden och insåg att vi alla kunde spara in olika mycket tid på olika handlingar. Tror att det var Annica och Della ? som sparade en hel sekund genom att byta handling på bara de fyra första hindrena!!! Även andra delen sparade vi in en del tid med framför allt väg åt oss själva genom annan placering än den jag valde på banvandringen. Så häftigt att kunna spara in så mycket tid på så små förändringar - eller stora för den delen. Tänk vad det gör i ett helt lopp, om man kan maxa sin hund från start till mål. Som vi sa igår så är det skillnaden mellan en 7e och en 1a plats på tävling!

För att sammanfatta så var det riktigt bra träning! Och trots att vi höll på i över 3 timmar så var det aldrig trist eller enformigt. Kanon kul och nu är jag super taggad på att komma ut på tävlingsbanonorna. Förhoppningsvis lite mindre nervös då också =D

3 kommentarer:

  1. Det är bra, ut med hjärnspökena bara! Klart det känns som en press men du ska veta att jag och de flesta med mig bara tycker det är skoj med fler duktiga hundar och förare i trean. Jag tycker det är så roligt att se när det går bra för er och blir verkligen uppriktigt glad åt era framgångar. Det är lite knasigt i agilityn kanske men jag vet ju att det inte påverkar min prestation med min hund att du också kommer och tävlar i samma klass. Det här blir ett skojigt tävlingsår!!!! :D

    (Sedan kan jag ju tycka att det är lite osportsligt av dig att försöka få mig att missa tävlingar genom att kvadda min bil...) ;) :D

    SvaraRadera
  2. Två sekunder sparade Annica :D

    SvaraRadera
  3. Åh, det är ju helt grymt! Två sekunder på fyra hinder..!

    Haha, kvadda mig hit och kvadda mig dit. Jag gjorde ett dåligt jobb och var ute för tidigt för att träffa rätt på ngn tävling :P

    Tack för stödet, vet som sagt är det är mina egna små hjärnspöken vilket jag inte är van vid tidigare men ut ska dom! Eftersom att jag gått alla mina kurser för dig så får du väl ta åt dig lite av äran när det går bra för oss :)
    Kram

    SvaraRadera