måndag 12 april 2010

Uppdatering Thea

Efter uppmaning från Sandra så ska jag uppdatera lite om Thea så här följer en rapport om hur livet för lillgrisen i familjen ser ut numera.

För tillfället händer inte så mycket, är i skolan själv och har slutspurten innan studenten som närmar sig med stormsteg så har inte hunnit så mycket. Men lite har vi hunnit med, tränat lite passivitet fast jag tränar med den andra och har börjat lära in lite nya trix. Thea kan numera tass (fortfarande bara höger), stå på balanskudde med luft i och stå på två ben, sitta och ligga på den. Snurra runt åt olika håll - kunde hon redan när hon kom. Klättra upp / hoppa upp i famnen på mig. Senast idag började jag lära in att gå i en 8a mellan benen och hon fattade fort. Är som sagt i första steget så hittills så snurrar hon runt ena benet ett varv i taget men det går fort fram. Vi skvallertränar men det har inte blivit lika ofta på sistone men det har ändå gett tydliga resultat.

Och, det bästa av allt. På torsdag börjar "Toppa formen"-kursen på klubben! Då blir det agility av för hela slanten! Har bokat in en hel del tävlingar under våren och jag och Thean behöver köra ihop oss väääääldigt mycket mer. Senaste passet började väldigt dåligt men blev riktigt bra till slut, kurs blir ännu bättre och så kan vi träna därimellan på lite annat smått och gott.

Hon har nästlat sig in i vartenda hjärta här hemma och både jag och Elias garvar (oftast) åt hennes tokfnatt som hon får varje morgon när vi snoosar på väckarklockan och hon tycker att det faktiskt är dags att gå upp. Svårt att beskriva hur hon gör men gör ett försök; snurrar, skäller till, studsar på bröstet på en, snabbiter i täcket och tar en snurr till, ner från sängen och upp igen och så håller det på.

Häromdan så blev hon riktigt sur på Irja och sa ifrån ordentligt när Irja snodde bollen Thea lekte med. Det är bra att se att hon har tuffat till sig ordentligt och tar för sig så mycket! Hon accepterar nya människor mycket fortare nu även om hon fortfarande är en liten mammagris och följer mig överallt. (tycker det är super mysigt och gillar att känna mig speciell :P) I brist på mig så går Elias bäst och sen resten av familjen). Till och med Staffan och pappa som inte är ngra stora fan av djur myser med lilltjejen i soffan. Just det - Thea får vara i sofforna hur hon vill plus min säng. Det var inte tanken men så blev det. =)


2 kommentarer:

  1. Åh, precis sådana där ryck har hon alltid fått. Hos oss var det ofta vid matbordet, hon studsar mot benet snurrar ett varv och upprepar det igen, gärna med något skall. Vi saknar lilltottan :(

    Ps. Går det bättre med rumsrenheten?

    SvaraRadera
  2. Jo, en del ryck i köket blir det också :D men eftersom att hundarna inte får vara med när vi äter så är det inte mkt vid matbordet.

    Jovars, bättre men ändå rätt långt kvar... som det är nu så får jag ha stenkoll på henne varje ekund om hon int gjort ifrån sig och annars är det buren. Men lovet gjorde att dte blev bättre, nu går hon iaf till dörren när hon vill ut.

    SvaraRadera