tisdag 20 april 2010

Lördag hela veckan

Jag och Irja var på kurs i fredags - Lördag hela veckan. En skojig kurs med både teori och praktik där vi fick nya tankar och idéer angående belöningar. Kickan är en riktigt bra kursledare, engagerad, peppad och framför allt så är hon personlig och tar varje individs problem för sig vilket jag verkligen uppskattar! Jag fick några tips på hur jag ska få stopp på Irjas skällande när hon arbetar eller väntar. Hon blir så frustrerad när hon inte vet vad hon ska göra eller när hon sitter och tittar på när jag och Thea tränar vilket blir jobbigt, inte bara för mig utan för alla andra som tränar samtidigt. Sen ska vi bygga upp en bank av belöningar, som det är nu så tar hon bara godis som belöning vid träning men kampar gärna i vanlig lek både på promenader och hemma. Hon tar dock all sorts mat som godis och jobbar bra oavsett ifall hon tränar för sin vanliga hårda mat, levergodis eller korv. För sig själv leker hon rätt ofta med bollar, bär runt på dom och kastar dom lite skojigt upp i luften för att sen gnaga lite på dom. Men eftersom att vi fick riktigt bra övningar att träna på som går ut på att hon måste titta på leksaken och med tiden till slut kampa med den för att få godisen, ren shaping alltså, och att hon gör allt för godis så borde det inte vara jätte svårt att träna in.

Har redan testat att träna lite och det går framåt. Jag testade träna med kamptrasa som belöning för lite olika trick (utan att ha visat något godis för henne) och det funkade riktigt bra! Ligg, sitt, slalom mellan benen, fotposition, inkallning med fotposition och annat testade vi och hon jobbade jätte fint för kamp som belöning. Tror verkligen att det här kan funka för oss!

Det jag främst vill ta med mig från kursen är den tankeställare jag fick. Upptäckte att jag nästan gett upp på vissa punkter med Irja, t.ex skällandet, och tänkt "Såhär och såhär ska jag göra med nästa hund redan från början för att undvika det här och det här". Men Irja är inte ens tre, hon är absolut inte omöjlig att förändra, kanske tar lite längre tid än om jag gjort så från början när hon var valp men jag kan inte bara ge upp på en treåring! Så har fått en ordentlig nytändning och ska nu börja ta tag med träningen på allvar - och gud vad kul vi ska ha :D

3 kommentarer:

  1. Skällande är svårt att bli av med men omöjligt är inget! Beror bara på hur envis man kan vara ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är som du säger, det kommer ta tid, men vad är alternativet, att låta henne skälla i 10 år till? Så antingen accepterar du att hon skäller, eller så gör du något åt det! Och nu har du fått ny energi och bra verktyg, så jag tror att det kommer bli kanon!!! Om du bara lyckas minimera det till hälften så har du ju en STOR skillnad!! Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ja, den minsta lilla förändring till det bättre skulle vara en jordskredsseger! Men som ni båda säger, det är inte lätt att få bukt med ett sånt befäst beteende, speciellt inte hos en ras som är känd för att vara väldigt skälliga. Shelties - släng er i väggen liksom. Nu för tiden är ju Thea rena musen i jämförelse!

    Tiden får utvisa hur bra det kommer lyckas och hur långa tid det tar för att märka en förändring + hur länge jag orkar hålla energin uppe men nu har jag som sagt nya verktyg och ska verkligen kämpa!

    SvaraRadera