fredag 28 juni 2013

Slalomträning

Thea och Kylie har haft ett par pass med slalomträning sen SM (gillade inte att jag bägge banvandringarna och sen i banorna känner att slalomet inte sitter...!!). Kört ett pass med Annelie, ngra själv och så i Västerås med Elin när vi var där på semester. När vi körde med Annelie så var både jag och Annelie impade över alla 3 hundarna. Klockan 11-8 med bägge sidor i handling och bakombyten var inga problem alls. Jag trodde inte att det skulle gå så lätt men jag oroade mig helt i onödan. Thea visade också på hur bra hon kan ta dessa ingångar i avstånd på typ 2 meter från mig också.

Har skippat 7-5 då jag har koll på att dessa sitter så hoppade vidare till 4-1. 4 var inte heller det några problem. Men 3-1 är svårare och här jobbar vi på nu. Thea har svårt med vänsterhandling utan byte och högerhandling med bakombytet på alla dessa klockslag, dvs hon har svårt när jag jobbar runt startänden. I högerhandlingen utan byte missar hon ibland ingången. Här är Kylie betydlig säkrare. Hon klarar alla bytena på klockan 3 och det hon har svårt för är klockan 1-2 i högerhandlingen då hon ibland går in i andra porten. Sen när hon börjar bli lite trött så kan det bli helt fel på vänsterhandlingen (oavsett bakombyte eller inte) på samma klockslag då hon går in mitt i slalomet och tar det åt fel håll dvs mot mig. Blir bättre med extern belöning i slutet men kan ändå bli knas om det börjar bli mycket i huvudet. Är det i början av passet händer det aldrig.

Så vi nöter vidare och jag planerar nu att börja jobba med Kylie med mitt hemliga vapen - min lillkusin som tycker att agility på tomten ser lite spännande ut. För om Kylie tar slalom med byten och ingångar i olika klockslag med Vera så tror jag att kunskapen kring själva hindret sätter sig och inte är så beroende av mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar