fredag 7 juni 2013

DM 2013

Vi körde DM i onsdags. Svajiga resultat men känslan var generellt väldigt bra. Thea vurpade efter ett hinder i agilityklassen. Jag tyckte hon blev lite sen i en sväng så när jag tittar efter henne ligger hon på sidan, kommer upp med huvudet vänt bort från mig, snurrar ett varv innan hon ser mig och sen får hon jobba upp farten igen från stillastående. Trots det så kom hon 5a i agilityloppet bara 6 sekunder efter Aurora och Nova som vann klassen.

Eftersom att resultaten läggs ihop kan väldigt mycket hända så det var på inget sätt kört för oss att knipa en pallplats utan det handlar om att hålla ihop hela vägen. 2 nollor brukar räcka långt! Thea var helpepp, halvgalen tom för att vara hon. Vi liksom röjde oss fram i banan, tajte och fina svängar. Sen kom slalomet och det med hennes sämsta ingång (klockan 3). Trycker jag henne in i porten kan hon runda och ta fel ingång, drar jag henne tar hon lätt port 2. Dvs att jag behöver vara väldigt exakt just på klockan 3 jämfört med andra ingångar där jag har mkt mer marginal att trycka eller dra (alltså ngt vi behöver träna på!) När hon är såhär röjarThea och helskönt att köra så är hon inte riktigt lika känslig så jag hade behövt vara på henne lite mer i slalomet, nu blev det tyvärr port 2 och så tillbaka och göra om. Dvs både en 5a + en massa tappad tid. Vi halkade ner i resultatlistorna pga det och hamnade på totalt 8e plats. Synd men hon kändes ändå otroligt fin i bägge loppen och hade en jäklans bra fart i framför allt sista loppet, klockrena kontaktfält i agilityloppet så det är bara positivt. Typiska lopp där känslan säger mycket mer än resultatet iom att tiderna blev dåliga i bägge pga tokigheter

Kylie hoppade balansen i agilityklassen, vi tog om. Sen hoppade hon gungan, vi tog om och sen stannade hon balansen andra vändan fast med alla 4 tassar av, vi tog om. Bajstråkigt med våra kf just nu!!! Funderar fortfarande och utvärderar vår träning här. Märks görs iaf att vi behöver betydligt mer regelbunden kf-träning och inte bara en massa tävlande! *morr och riktigt surt mutter*. I övrigt körde hon traktorstilen och trots att jag tycker att jag var väldigt tydlig i mina bromsningar så kortar hon sig inte och hoppar stort ändå. Det är inte bara farten utan själva kraften hon tar i hoppet också. Dvs hoppar stort + att hon inte bromsar. Inte världens roligaste lopp direkt ^^

Men hon tog igen det i hopploppet. Filmen ovan. Här så hoppar hon fortfarande stort i de flesta svängarna men bromsar iaf bra på min signal innan slalomet. Tar dessutom en riktigt snygg ingång och att jag efter det lämnar henne att ta tunneln själv. Tiden blev bra trots svängarna och vi hade 4e bästa tiden och slog flera klass3-ekipage. Väldigt roligt!! Speciellt då det finns fortfarande lite till att skala av tidsmässigt. Duuuuuktiga tjejen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar