måndag 1 juli 2013

Doggy professional agility cup i Bollnäs

Jag hämtade upp Elin och Nelly tidigt och så började vi resan mot Bollnäs för kvaltävling i DPAC. Det är en cup för hundungdomar (vilket betyder äldst 25 år). Det är ett antal kvaltävlingar där man får köra en kvaltävling per hund. Ett hopp och ett agilitylopp räknas ihop och de 3 bästa ur varje storlek kvalar till finalen i Göteborg. Dock måste man ha två resultat så diskar man är man ute. Riktig SMkänsla på tävlingen och kändes bra då det var vår första tävling sen SM så med Thea hade jag ett bra fokus från början. Kylie kände jag mig mer osäker på då vi haft en vecka med väldigt lite stimulans och hon har haft mycket överskottsenergi så jag trodde hon mest skulle rusa runt och spränga banan :P

Då det blir en väldigt liten tävling med bara ungdomar så var det tajt mellan mina starter så fullt ös från början. Thea körde som hund nummer 1 i agilityklassen. Hon sprang på bra, efter balansen (hinder 2) kollade hon till en kortis på Carina som dömde och så fick vi en lite stor sväng innan slalomet. Annars gick hon finfint och vi kom i mål på en bra tid som höll sin i mål. Vinst i agilityklassen och Elin kom 3a så ett bra läge hade vi inför sista loppet.

Kylies lopp var bra fram till en raksträcka med korta avstånd mellan 3 hinder. Max 5 meter om jag får gissa med ögonmått. Hon hoppar ju långt generellt och landade här för nära hindret i mitten och försöker hoppa men tokriver med frambenen då hon inte får plats att komma upp. Hinner precis räta upp sig till sista hindret i raden och knixar sig över det utan att slå i. Jag hamnar då helt fel i mitt byte (+ att jag också insåg sen att det bytet fungerar med en halvsnabb sheltie och INTE med en supersnabb BC...) så blir efter och får tänka om i farten. Så istället för att hålla i henne med ett säkert a-hinder och ett framförbyte innen tunneln blir det självständigt kf och så ett bakombyte efter tunneln. Sent och otajmat så hon frågar mkt men gör så snällt som jag ber om. Puh, väldigt tur att jag har en sån snäll hund när jag är efter! Vi kom imål på 5 fel för rivningen och 2a plats, 9 hundradelar efter vinnaren.

I hopploppet visste vi att både jag och Elin var kvalade bara vi kom runt då det endast var 3 som kom runt agilityloppet i small. Dessutom ledde Thea med bra tid så perfekt utgångsläge. En roligt bana med flyt och en del svängar även om själva banan var ganska lätt. Thea gick som en klocka, kanonfint! Även här en vinnartid och därmed vann i också totalen!! Nelly kom 3a även här så Elin och Nelly blev 3a totalt och vi var bägge kvalade =)

Kylie sist ut och här var jag lite mer nervös då banan krävde tajta svängar här och där och det var sådana linjer som Kylie tidigare har dragit ut och blivit väldigt stor på. Och inte var det ett tajt lopp inte! Börjar med att hon flyger ur tunnel två så att hon nästan är förbi 3an innan hon hoppar. Blir stor i sväng mellan två hinder men sen kan jag lämna henne långt på en "ut-situation" (här har vi stor fördel av att hon hoppar så långt och självständigt) att jag lätt hann min handling innan slalomet. Trots att jag verkligen jobbade för att tajta in henne där så fick hon ändå en vid sväng innan slalomet. Slutsträckan var att staket på två hinder och sen en raksträcka på två till så en liknande sekvens som i agilityloppet med 3 hinder med korta avstånd. Hon hoppar stort ut på sista hindret och behöver räta upp sig men ett språng är vad hon får plats med och blir då igen för tajt på mitthindret så hon krashar det med. Inte lika grovt som i agilityn men inte en suck att ta sig över. Så även här 5 fel. Helsurt då hon hade bästa tiden med över 1,5 sekunder trots det otroligt icketajta loppet och hon hade vunnit om vi hoppat över en av rivningarna...men felfritt är viktigare än snabbt! Så 3a i det loppet och otalt kom hon 2a så även Kylie kvalad till finalen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar