onsdag 26 juni 2013

SM 2013 kvaldag

Hög tid att berätta hur SM gick. Vårt första SM individuellt. Mitt främsta mål var att få ett resultat och mål nummer två var att köra två nollor. Då loppen räknas ihop kommer man långt på två nollor även om man inte är i toppskiktet i någon klass separat.

Första klassen var hoppklass. Inte vår starkaste sida iom tiderna. Här var det dessutom tufft med slalom och jag klurade länge på hur jag skulle göra. Utmana i ingången med medelstor risk att hon tar fel port men får bättre väg efter eller blindbyta i slutet med en fjärdedels risk att hon går ut. Nackdel då är att i så fall behövde vi ta om hela slalomet igen vilket skulle vara förödande för vår redan halvdanna tid... Jag valde blindbytet. Andra kluriga saker var i slutet där hundarna var på väg mot slutet men ska svänga av inför sista hindret och ta ett annat innan slutet.

Var peppad men ändå ganska lugn inför starten. Jag visste att vi inte har en chans på topp3 placeringar utan vi skulle bara göra vårt absolut bästa. I starten tittar Thea till och upptäcker filmteam och funkisar på sidan, står och blir påverkad av det. Men iväg var vi och slalomingången gick bra, men sen blev mitt safande i blindbytet för mycket och drog istället ut henne. Det här kom inte med på filmen utan filmen startar precis när hon går ur slalomet. Jag gjorde ett tidigt byte och bytte arm för att stödja henne kvar men mitt armbyte tog hon som en signal och gick då ur. Gissa om jag var småsur på mig själv!


Göra om slalom och sen fortsätta i banan, hon hade en rätt bra fart fram till mellan oxern och tunneln då hon tittar ut i publiken och är allmänt ofokuserad på loppet och mer fokuserad på att hålla koll på människorna runt omkring. Så stor sväng och mycket tappad tid där, samma sak efter tunneln. Där kom hon så långt utan att hoppa hindret att hon var vid hinderstöd 2 när jag äntligen får henne att hoppa. Väldigt nära vägran men klarade oss men fick slita massor för att få henne över och tillbaka med blicken till mig! Så tidstapp iom stor sväng och dålig fart, dessutom hoppade hon då i fel riktning så blev en stor sväng efteråt också... Sen flöt det på ganska bra, lite stora svängar efter en rak tunnel man skulle ta två gånger men ändå helt ok. Nästsista hindret så slarvade jag lite väl snabbt, jag trodde hon hade låst och stack men då tog hon det som ett bakombyte och stack med mig så vägran och tidsödande.

Loppet ser faktiskt bättre ut på filmen än vad det var och det beror på vinklarna, syns inte hur off hon var men därmot ser man att det inte går speciellt fort. Vi kom i mål på 10 fel och 7,03 tidsfel. Låg på 45 plats efter det loppet av totalt 63. Sist av de som kom runt.

Inte direkt vårt bästa lopp och jag vet inte om vi någonsin fått så mycket i tidsfel men förståligt med tanke på att vi fick göra om slalom, vägran på slutet och de riktigt dåliga svängarna i mitten. Men vi kom runt och det var ju huvudmålet så jag kände mig ändå hyffsat nöjd även om jag i sig inte alls var nöjd med loppet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar