måndag 3 juni 2013

Heidikurs

I helgen har det varit VBKdrillning i agility för Heidi Karanko. Jag gick förmiddag med Thea och eftermiddag med Kylie så jag har varit rätt slut i kroppen efter de här dagarna. Superroligt!! När jag tränar specifikt på exakt samma sak med bägge hundarna märks Theas rutin tydligt. Med Thea behöver jag inte vara lika noga eller tydlig eller ha samma tajming för att det ska funka eftersom att hon dels är smallhund (fler steg så att man hinner styra dom rätt om det blivit fel), dels för att hon inte är lika snabb som Kylie (saktare = mer tid för mig) men jag får känslan av att det framför allt handlar om att Thea vet hur jag ser ut när jag gör olika saker. Tex vet hon att jag kan se lite otydlig ut i ett blindbyte men hennes rutin gör att hon läser banan och mig ändå. Hon vet liksom vad som kommer efter att matte ser sådär lite otydlig ut. Kylie har ju inte hunnit lära sig att när matte ser ut X så kommer Y efteråt vilket gör att jag måste vara betydligt mer tydlig och exakt när jag kör Kylie.

Dessutom är marginalerna mindre, skickar jag på henne stort på ett hinder kan hon få flera meters längre väg än om jag hade skickat henne kort jämfört med Thea som kanske får en halvmeter. Och på de där metrarna hinner hon hamna långt off track. Helt enkelt är det svårt att köra en snabb largehund som tar stora språng (Heidi kallade hennes hopp för kängerusprång då hon i ett avstamp när hindret, i sväng som man tror blir kanon ändå har ett stort språng och landar en bit från den tänkta linjen)!

Den stora grejen var samma som tidigare, hon behöver öva på att korta sig och bromsa på mina kommandon. Märks mest på avstånd men även tajt inpå då hon röjer på lite för egen maskin ibland.. Men det är ju ett pågående projekt så jag känner mig lugn i det =)

Thea var för övrigt kanoners!! Vi behöver träna lite på serpentin och inkrokning så att hon inte tvekar när jag rör mig vidare. Tog om henne ordentligt på kf så att de ska sitta bra till SM. I övrigt är hon taggad och även idag efter två dagars hårdträning är hon helbusig och peppad! hon har redan plockat hem 3 av 4 agilitypinnar så det bådar gott inför SM 2014 :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar