tisdag 2 april 2013

Påskhelgen 2013

Vi var uppe till rättvik och tävlade över hela påsk, både klass 3 och klass 1. Mycket att berätta så här kommer en låååååång text ;)

Thea hade två hopplopp och ett halvt agilitylopp första dagen och 3 hopplopp dag två. Vi gjorde mycket bra grejer och några mindre bra. Häftigaste var helt klart agilityloppet som jag körde träning på. Vi har tränat i vinter på att kampa och att belöna nära hinderfixare och Thea kampar nu med belöningspåsen på träning och jag testade detta nu med. Vi gick in och körde ca 6 hinder, bra start, tajt efter tunneln, 2 krokar och sen kastad belöning vid hinderfixaren som hon sen kampade med ända in i mål. Vilken seger!!!!! Otroligt stort att få henne att trivas så bra att hon kan kampa på banan. Vi körde detta hela helgen och hon tar i och morrar i kampen. Vilken känsla att komma så långt i träningen på ett område som vi jobbat så mycket med!

Generellt tycker jag att hon har haft bra fart hela helgen men vi nollade bara 1 lopp. Det räckte dock till SMpinne och vi saknar nu bara en enda till SM2013. Så blir två långresor och 4 lopp på att försöka få till det!

Kylie skrällde ordentligt i helgen! 2 lopp per dag, en i varje klass. Filmerna finns nedan så jag gör väl en utförlig beskrivning av vad jag tycker, känns det överflödigt kan ni hoppa direkt till filmerna =)

Agilityloppet på söndagen, bra start och fin fart. Släpper henne tidigt på a-hindret och låter henne köra slalomet själv. Hon får för hög fart och får svårt att räta upp sig till port 3 och hamnar fel. Vi gör om och då söker hon aktivt fel port så hon trodde säkert att det var där felet blev första gången. Försök tre och så kör vi på. En ful gunga som vi får en 5 på. I övrigt är jag nöjd. Slutade då med 15 fel men än 9e plac och bra med tid innanför referenstiden.

Hopploppet då, en mycket märklig start och en dum slalomingång. Jag tyckte det var alldeles för svår för klass 1 och bestämde mig för att ta det väldigt lugnt där och hjälpa henne med ett framförbyte. Jag blir sen och ivägen efter platta. Vi nollade och hamnade på 4e plats men inget lopp jag är nöjd med. Generellt kändes det som att jag gick två steg, skrek muntliga kommandon (vilket inte hörs på filmerna men jag skriker väldigt mkt för att hjälpa henne på avstånd) och sen två steg åt andra. Ne, jag var alldeles för långsam och passiv. Usch och fy, kul med pinne iaf! Pinne nr 2 i hoppet!


Sista dagen för tävlingen och vi började med hoppet. Här var det en ganska rolig bana minus långhoppet rakt mot sekreteriatet. I övrigt tyckte jag inte att banan var så farlig men den krävde handling. Jag var lite sur på mig själv efter gårdagens hopp så bestämde mig för att vara offensiv hela vägen och så fick det gå som det ville. I hindren i u-form efter första tunnen blir hon väldigt stor och jag får dra henne för att hoppa hindret mot mig. Jag tappar fart och blir för sen i mitt blindbyte men hon räddar upp det ändå. Sen hamnar hon långt ut på hindret efter slalom och jag får igen dra i henne. Bra och tajt bakombyte och sen tar hon långhoppet självständigt. Väldigt nöjd med det då det är mot sekreteriatet och i en sväng, flera hundar hoppade snett där. Vi kom i mål som enda nollan och det stannade så. Hopp-pinne 3 och högst upp på pallen!!!

Till sist har vi agilityloppet. Jag hade tänkt göra blindbyte innan första tunneln men ser att Kylie drar mot slalom när jag är halvvägs (syns inte riktigt på filmen då jag är mellan) och ändrar mig och drar henne in i tunneln. Blir lite lätt kaotiskt efter det då jag var på fel sida och blev en lång sväng och snurr på mitt märkliga bakombyte... Tur att hon är snäll att köra :P Igen en tveksam gunga men i alla fall lite bättre än förra. Ytterliggare en nolla och denna gång 5 plats och agilitypinne 2.

Har skrivit upp en hel del vi behöver träna på men generellt har vi problem när i svängar på avstånd från mig. Oavsett om jag är i rörelse eller inte så svänger hon stort. Fick problem med det i alla 4 loppen. Däremot när jag är tajt och "på" henne i svängarna så svänger hon mycket bättre men vi kan även här bli tajtare. Gungan är helt klart ett hinder vi behöver träna! Ser inte alls bra ut nu och hon vet inte vad kriteriet är. Sen vill jag se mer driv i steget, vill ha det tryck hon har över första hindrena i första loppet konstant!
På den positiva sidan är att hon är så jämn och lätt att köra, hon låser inte utan tar min ändrade handling väldigt bra! Inte ett enda rivet hinder. Bra tider trots att vi inte är i närheten av perfekta lopp i vare sig fart eller vägar och det känns toppen att det finns mycket att förbättra! Hon lyssnar väldigt bra på muntliga kommandon (spec i första hopploppet där jag mest skrek "fram, fram, ut, genom, fram, fram, Kylie, genom..." ja, inte mkt handling där inte...  Och sen då det uppenbara; av 4 lopp får vi pris i samtliga, 3 nollor, 3 pinnar och en VINST!!!!!!!!!

Helt sjukt häftigt! Det här är min första officiella vinst i någonting alls. Så jäkla häftigt! Vi hade inte bästa tiden i loppet (2 andra hade bättre men fick rivningar) men vi gjorde inte heller något perfekt lopp. Sååå stort! Och jag blir så varm och glad när jag tänker på alla som hört av sig och gratulerat och jag blev rent tårögd när uppfödare Cilla ringde i bilen på väg hem! Tack, tack, tack!!

Sist men inte minst så måste jag ju skriva om Irja också. Jag hade råkat anmäla henne till ett hopplopp och då vi ändå var på plats så fick Elin köra henne i det loppet. Stackars inropare säger jag bara då hon stod för halvaljudvolymen när det närmaste hennes start... XD Hon var inte riktigt med på att det var agility de höll på med förrän efter 3 hinder och hon fick en utsvävning mellan hinder 2-3. Efter det sprang hon på riktigt bra, följsam och var snabb för att vara hon.Tyvärr har man inte råd med någon utsvävning när man heter Irja så hon fick strax över 1 sekund i tidsfel. Sååå synd, hon tog ju 2 pinnar 2010 och det hade varit roligt om hon tagit en pinne. Men åh vad söt hon var skruttbjörnen!! Hon tyckte dessutom att det var helkul att springa med Elin och få korv för det! Dessutom kom hon precis utanför pinnplats vilket blev 6e plats i det lopp Kylie kom 5a!

Så en riktig toppenhelg där alla mina tjejer sprang fina lopp och tog priser alla 3 =)

1 kommentar:

  1. Ni är så duktiga och jag är världens stoltaste uppfödare!!

    SvaraRadera