fredag 12 april 2013

Rallykurs på Klicka hunden

Igår var det start på Rallykurs grund, del 2 på Klicka hunden. Superkul och duktigt gäng där hälften har gått del 1 för mig innan. De är väldigt sjlävständiga och jag går bara in och petar på detaljer. Ser fram emot att se dom alla på tävlingasbanorna fram över!

Innan kursen började tränade jag lite själv. Jobba med Irja att hon skulle själv få söka upp mig vid sidan med ögonkontakt och det gjorde hon bättre och bättre. Men hon flyter ut i position, långt ut ibland så då tränade vi längs väggen istället. Klockrent! Här märks också hur jag tidigare tränat då hon tappar fokus om vi bara går så fortsätta med den här sortens träning av att hon själv får söka upp mig och gå en sträcka innan godis.

Kylie fokuserades på högersvängar då hon släpper ögonkontakten och därmed position. Jag växlade i tempo och agerade plötsligt så att hon var tvungen att ha koll på mig för att hänga med. På slutet fick vi till några riktigt snygga svängar. Hon tappar också position efter ett tag men dras inte utåt utan längre och längre fram så måste tänka på belöningsplaceringen mer här (inte det som är problemet med Irja då jag alltid belönar vid mig och hon ändå drar sig utåt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar