måndag 22 april 2013

Njudung med Elin

Första utomhustävlingen för i år bjöd på ett riktigt kanonväder och grymt underlag! Kan säga att jag är rätt taggad på säsongen nu! Helgen började så dåligt som den kan... Josefines Fellow blev dålig så på torsdag morgon fick jag akut leta boende och resesällskap för att kunna åka. Kändes inte rimligt att åka själv till Njudung en hel helg. Elin, vilken pärla!!!, erbjöd sig och detta utan att ens själv hålla på med agility. Så efter den räddningen åkte jag i fredags för att hämta upp Elin vid centralen - lyckades åka fel och efter en kvart i regn fick hon komma in i bilen. Sen började resan, åkte fel igen vid Årstatunneln, fick fortkörningsböter vid Norrköping (har nu lärt mig av X antal människor att det alltid är sjukt mkt poliser där...inget jag sett alla gånger jag åkt upp och ner från Annie men man lär sig av misstagen), i Linköping vid rastning upptäckte vi att jag glömt ALLA koppel hemma så fick köpa ett på hemköp att ha Irja i ena änden och Kylie i andra. Thea fick gå lös alt åka under armen då kopplena de hade var gjorda för stora hundar. Hade jag hängt den haken på Thea hade hon kunnat ta typ två steg XD. Jahapp, nere i Vetlanda visade det sig att det finns en Vetlandavägen i Vetlanda och en i Korsberga och så bara att köra en halvtimma till och komma rätt (fick för övrigt veta på lördagen att det tydligen finns en i Eksjö också...!), väl framme hade ingen av oss pengar på kortet att betala. Ja ni hör ju själva hur bra start vi fick på fredagen. Tur att vi kunde skratta åt det hela. Alltihopa löste sig och snälla Gungan ordnade så vi fick låna två koppel resten av helgen. Resultatmässigt blev det stolpe ut.

Ingen pinne denna gången. I lördags gjorde vi ett bra lopp dock med en missberäkning av min sida. Jag trodde att Thea skulle komma långt ur en tunnel (som hon brukat göra innan vi tränat mkt på det..) och därför behöva vara med mkt i en sväng men nix, damen visade att hon blivit bättre på det vi tränat på *tummen upp* och svängde direkt. Det gjorde att jag då istället blev felplacerad och sen till en krok och hon vänder och tror att vi ska framåt när jag skyndar mig dig så en vägran. I övrigt är jag väldigt nöjd med loppet. Tiden hade räckt till 12 plats MED vägran och det var 13 pinnar så det kändes väldigt bra om än lite snöpligt.

Igår så var det en svårare bana men fler nollor. Jag gissar att det kan vara så att folk slappnar av lite mer på lättare banor (vet att jag själv fungerar så). Vi gjorde ett bra lopp, ett riktigt bra lopp tom. Hon halkade till och gled ett steg inför en tunnel men det var väl det enda. Så nolla i mål men tiden räckte inte, inte alls faktiskt. 17 plats med 13 pinnar och mer än 1.5 sek ifrån pinnplats. Många väldigt snabba nollor och tiden är ju inget vi kan konkurrera mot. Urtrist!

Elin filmade så film kommer när vi hunnit lägga över den till min dator.

Jag kan säga att det är sån otroligt stor skillnad i min känsla efter de båda loppen. Efter lördagen var jag lite sur på mig själv men ändå glad och nöjd och det kändes bra och ljust inför söndagen. Efter söndagens lopp fick jag anstränga mig att inte deppa ihop totalt och mest för Elins skull jag skärpte till mig och försökte se det ljusa i agility. För handling kan jag jobba på, jag kan ändra saker hos mig själv från ett lopp till ett annat genom att bara tänka på det. Det är också något jag kan träna på och som vi som team kan bli bättre på. Tex behöver vi träna krokar!! (en av de grejer vi ofta fått fel på på de senaste tävlingarna...). Och självklart kan vi även träna på farten vilket vi också har gjort en massa och Thea är snabbare nu än förra året. Men jag kan inte få henne 4 sekunder snabbare. Jag tror inte på det. Och om någon vet ett sätt får ni gärna dela med er av det!

Så här hade vi det en del i somras, nollade med bra vägar men tiden räckte inte. Och jag är tävlingsmänniska - jag är fasen färdig att lägga av helt efter ett sånt här lopp. Finns ju liksom en anledning till att Irja aldrig får köra...

Nej, inte lägger jag och Thea av! Absolut inte! Vi har nästa helg i Tranås som sista chansen för SM2013 och efter det börjar ju nästa säsong. Och vi är helt klart bättre i år än förra året, har 3 hopp-pinnar nu tex och det känns som att vi har större chans nästa år då hon gått bättre än någonsin nu efter jul. Men ändå - så sjuuuukt tråkigt när det jag hoppas på inte är pallplats, topp 5 eller ens en nämnvärd placering utan bara på att hamna topp 15% i ett lopp. Kan säga att jag längtar sjukt mkt efter att få köra Kylie i klass 1 i Märsta - där är inte tiden något problem (än så länge...) *bitter och deppad tjej*

1 kommentar:

  1. Du kan. Jag vet att ni kan. Det är okej att ge upp ibland, bara för att orka komma igen bättre senare. Nästa helg är det nya tag, med chans där också.

    och tack för den här helgen, den har varit bra. (till stora delar i alla fall ^^)
    kramar

    SvaraRadera