onsdag 27 mars 2013

Framsteg

Vi gör framsteg på Kylies passivitetsträning. En hel del tycker nog inte att Kylies reaktion när jag kör annan hund ens är ett problem men i mina ögon vill jag kunna träna en annan hund och Kylie ska lugnt kunna titta på utan att behöva stängas in någonstans där hon inte ser. Så ja, kanske har högre krav i min vardagslydnad än vissa andra agilitynördar men sån är jag. (för infon skull har jag också som krav att man ska kunna gå ok i koppel i alla sammanhang - även agilitytävlingar!) Dessutom tror jag till hundra % att vi får till det, krävs bara med träning med Kylie på den här punkten än vad det gjort med tex Irja. Har som jag ser det att göra med hur tänd hunden är på störningen, Thea är svårare än Irja och Kylie är svårare än Thea. Hade kunnat säga exakt samma sak om det varit får som varit störningen.

Oavsett gör vi framsteg. Jag kan nu köra mellan två träd hemma på tomten och Kylie tittar tyst och får då belöning i form av att vara med och leka på olika sätt. Vill inte alltid belöna med att köra agility då jag inte vill vara förutsägbar och hon ska känna att det är ok att titta på och få en godis som belöning etc. Så varvar belöning med att kasta godis till henne, gå och gosa en stund, kasta en tennisboll där hon ligger eller vara med och leka genom tex köra lite själv. Bästa belöningen är att få en tennisboll! Tennisbollar slår bra högt i Kylies värld! (ngt vi också jobbar på som störning i rallyns frestelse)

Så på tomten med kompostgaller i en fyrkant och en fårfäll att ligga på kan jag nu alltså leka med Irja hur mkt som helst och köra med Thea trots att Thea skäller, vi kastar boll och kör miniagility mellan två träd. Avståndet är svårare än intensiteten här. Ju längre bort jag är desto svårare har hon medan att vara precis framför är hon knäpptyst och ligger still.

Vi har också tränat detta i hallen. Då har jag lagt henne upphöjt så att hon inte kan krypa, antingen i min stol eller på ett bord. Jag kan köra på ett par hinder framför Kylie även här och hon piper lite ibland men är för det mesta tyst och får då samma belöning som beskrivet ovanför. Bäst träning nu i början är när jag lägger en tennisboll på golvet framför Kylie så hon kan fokusera på den när jag kör Thea. Men hon klarar det ok även utan utlagd leksak att fokusera på. Också här är det avståndet som gör det svårt. Tiden också självklart, att köra några hinder tar bara 5-15 sekunder medan en hel bana kan ta upp till 1 minut och en träning tar betydligt längre tid om man gör en sekvens flera ggr med belöning däremellan så tiden är också svårt för henne. Vi skyndar sakt.  När jag inte tränar Kylie utan tränar med Thea så får Kylie vara i bur där hon inte ser oss. Kul att se framstegen men samtidigt önskar jag att jag kunde klona mig själv så att jag kunde 100procent träna med Kylie när jag själv kör med Thea, då skulle den här träningen gå så väldigt mycket fortare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar