måndag 8 april 2013

Effektiv träning

Är det något jag borde bli bättre på så är det att effektivisera mina träningar. Man kan få otroligt bra träning om man planerar träningen bra och minimerar all offtid. Har haft två riktigt bra pass med effektiv träning, ett igår med Jessica och ett idag med Sara & Frida.

Igår var det lydnadträning som stod på schemat. Vi tränar här på ögonkontakten. Har ju det problemet i rallyn att bägge hundarna släpper ögonkontakten för lätt. Släpper de så tappar de fokus helt medan så länge de håller ögonkontakten får vi väldigt lite fel. Alltså tänker jag som så att om jag får till ögonkontakten får jag mkt annat med på köpet. Mötte upp Jessica på klubben och hon visade lite förslag på kontaktövningar, egentligen inga konstigheter alls utan mer nya vinklingar på samma övningar vi gjort innan. I träningen la vi på störningar åt varandra i varierande form, allt från att den andra personen hoppade, klappade händerna, pratade, prasslade med påse etc. Sen hade vi naturliga störningar av skällande hundar, folk vid gångvägen, bilar osv.

Med Irja tränade jag mkt ögonkontakt när hon var liten men tog det inte längre än att bara sitta och titta på mig, dvs aldrig tränat det i samband med gång eller övriga rörelser. Vi har inte tränat det här på väldigt länge förrän förra veckan då jag började tränade när tjejerna får sin mat. Bara en kort övning och så får de hela sin mat direkt men det har gjort ändå att de får lite träning i detta varje dag. Så igår var första ordentliga passet med Irja och jäklar vad bra hon var! När min matgladaste klarade att Jessica stack ner handen och prasslade med påse höll jag på att hoppa av lycka! Inte en blinkning vid störning av hoppade/klappande etc. Det som inte funkade var "Hej!" i en normal ton som en riktig hälsning. Då blev det skall - ren vana. Mer sån här träning och vara väldigt nogrann att inte belöna någon som av frustration (som i Irjas fall mest märsk på ljudandet) och öka uthålligheten i tid (i hennes fall känns det som att tiden är svårare än störningen) och sen sakta gå vidare till att göra samma i rörelse!

Kylie har lite svårare för ögonkontakten och det är för att vi inte tränat det speciellt mycket av lite olika anledningar. Hon klarade också träningen bra men vi får jobba smått än så länge. Små framsteg har hon gjort bara på senaste veckan så det är roligt!

Idag blev det ett supersnabbt pass agility med Sara och Frida. Tränade bara Kylie och då det blev så kort fick jag verkligen välja vad jag ville träna. Vi tränade gungan och slalom. Första gungan var som i Rättvik, för tidigt avhopp. Sa åt henne och gjorde om, efter det väntade hon ordentligt på att den skulle slå i. Dock springer hon inte lika långt då utan springer ungefär så långt så att hennes framtassar är vid kf och så stannar hon där tills den slår i. Det känns som att hon stannar när hon känner att gungan börjar tippa över. Ngt vi ska jobba mer på så att hon får siktet längre fram, måste bara fundera lite kring hur jag vill komma dit först.
Slalom jobbade vi mer med. Vi körde igenom lite allt möjligt som ingångar, dragning, bakombyten, springa före, springa före och runda slalomet bort från henne, dra i sidled, skikthandla i sidled och pressa i fart. Ingångarna satt alla utom en när hon började bli trött, drag in var inga problem, pressa i fart och dra ifrån var lätt, dra ifrån och runt slalom missade hon första och blev sen osäker och tappade fart andra innan hon gick tillbaka till det normala. Svåraste är att skikthandla eller om jag drar i sidled mot nästa hinder, då vill hon gärna följa mig oavsett om det är i slutet eller början av slalom. Det ser ut som att hon tror att hon gjorde fel val och inte alls skulle ha tagit slalomet utan egentligen skulle mot det hindret jag närmar mig. Ganska tydligt nybörjarfel tkr jag och vi måste bara öva mer på att hon gör rätt som tar slalomet. Tänker förstärna extra med beröm när hon tar det och stödja henne med röst och lång arm nu i början och så jobba därifrån.

Kul att redan komma igång med det jag skrev upp i Rättvik, i den här takten kanske vi kan ta sista agilitypinnen på nästa tävling i maj =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar