fredag 5 april 2013

Vårträningsplanering

Nu när solen tittar fram och snön smälter allt mer blir jag så otroligt sugen på att åka ut till klubben och träna! Har dock mer schemalagt denna vår än förra så mina härliga förmiddagar på klubben byts nu mer mot härliga heldagar i föreläsningssalen. Båda är roliga men då gäller det att jag får hitta andra tider till träning.

När jag var i Rättvik så tänkte jag mycket på vad jag och agilitytjejerna behöver träna på och för att inte glömma bort så skrev jag en lista. Tänkte nu att jag kan delge er denna och kanske får ni lite inspiration men mest är det för min egen skull så att jag inte kan hoppa över någon bit :P

Thea
- Slalomingångar, hon måste bli bättre på att hitta dom själv och även ta dem på avstånd från mig. Jag tycker att hon är hyfsat bra på det här på träning men på tävling hjälper jag henne väldigt mkt eller så blir det fel som vi tappade ett hopplopp på. (För övrigt en pinne om hon tagit ingången... *morr*)
- Kunna dras in i slalom, Hänger ihop med den innan men vill specificera just denna med draghanden.
- Tajt sväng efter tunnel. Jobba vidare på jaakko i tunnel och att hon ska titta efter mig direkt när hon kommer ur en tunnel. Glöm inte göra detta på platta också!
- Hinderfixare & domare. Fortsätta som vi påbörjat (det här klarade hon bra i alla lopp utom 1 på tävlingen trots att banan ibland gick rakt mot hinderfixare och vi tom belönade med kamp vid en annan hinderfixare)
- Fart. Alltid mera fart =)

Kylie
- Slalomingångar. Ta ingångarna oavsett min handling, bakombyte, dra in, skicka på, nära, avstånd, konstiga vinklar, nära vägg etc.
- Slalom i hets. Lära sig att bromsa sig själv tillräckligt inför slalom även om jag gasar på.
- Hoppa klart mot mig i en "gå-runt-situation" även om jag stuckit vidare framåt. Dvs ge mig själv mer tid och kunna visa henne bättre --> bättre sväng. Här är en väldigt stor vägransrisk och något vi inte tränat på alls. Kan vi få det här att sitta kan jag våga köra mer offensiv handling! (Obs, detta är väldigt ovanligt i klass 1 men fick tanken när jag såg klass 2 banorna)
- Titta efter mig DIREKT ut ur en tunnel
- Svänga tajt efter tunnel
- Svänga tajt på avstånd från mig. Alltså inte bara när jag jobbar hårt på en sväng som tex med att kroka henne utan även ett framförbyte eller en mjukare sväng ska kunna göras tajt. I alla loppen i helgen flyter hon ut väldigt mycket när hon har en mjuk sväng. Tex om 3 hinder står i en u-form så flyter hon ut så att jag måste dra in henne mellan hinder 2 och 3.
- Gungan. Här har hon inte förstått kriterierna och det måste vi skärpa oss med!

Cili
- Ruscher. Jag måste bli betydligt snabbare framför allt på att komma iväg men behöver också bli snabbare generellt. Ser inte alls ut som att jag springer på filmerna...
- Måste släppa Kylie lite mer på sånt som jag vet att hon kan och på så sätt kan jag visa henne bättre var vi ska sen vilket i sin tur ger bättre svängar och går fortare.
- Snabbare byten, kopplat till detta är också att jag måste förändra viktförskjutningen i bytena så att de går snabbare. Det har också att göra med att jag inte riktigt litar på att hundarna ska ta bytet och därför är jag övertydlig. Det får vi bort genom att träna mer så att jag vet att hundarna kan bytena. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar