fredag 7 maj 2010

Massa agility

I tisdags var jag och tjejerna på banträning på klubben. Annica hade med sig en klass två bana som Helene gjort. Är väldigt nöjd med starten jag gjorde med båda tjejerna, den har vi tränat på på "Toppa formen". Inkallande start med framförbyte. Jag var inte helt säker på att Irja skulle klara det och första försöket så drog hon förbi första hindret men vi tog om och resten av loppen gjorde hon det klockrent! Sedan var det en sekvens jag hade riktigt svårt med. Efter slalom så var det över ett hinder, runt det och sen in i en tunnel. Jag styrde över båda tjejerna tillbaka över hindret genom att inte hålla i dom tillräckligt förbi hindret och jag har inte alls tränat mycket på handling förbi hinder så det fick jag kämpa med. Fjärde försöket (efter två med Thea och ett med Irja) så lyckades jag få förbi Irja och nästa försäk även Thea. Höll dock Thea överdrivet hårt så hon fick väldigt låg fart eftersom att jag inte alls signalerade vart vi skulle sen. Måste tränas på!

Igår åkte jag och Thea till Toppa Formen - kursen och vi började med att träna på raksträckor med att springa förbi hinder. Inte direkt samma grej som vi hade problem med i tisdags men nytit ändå. Det gick kanonfint! Sedan drog vi igenom flera övningar som vi själva har haft problem med förut. Flera stycken innehöll "lång arm" och även en sekvens där en tunnel låg under a-hindret och vi skulle ta tunneln och sen slalom efter. Likt hur det var i Rättvik där jag inte ritkigt vågade släppa på henne in i tunneln och hamnade då efter till slalom och skapade en egen vägran. Här satsade jag och det gick klockrent!

Testade också på starten från agilityloppet från min första klass 3 tävling som vi diskade oss på. Det tog flertalet försök men jag klarade det till slut. Det handlade om att jag inte fick mesa, Thea är för snabb för det. Jag måste köra på och ge gärnet varje sekund men då går det också riktigt bra!

Sista övningen var en klurig en och vi testade flera alternativ. Även här var det min fart och hur mycket jag mesade som avgjorde ifall vi klarade det eller ifall vi diskade oss. Men efter lite pepp och ordentliga pushningar så fick jag till det.

Det är så otroligt nyttigt när man är fler och tränar och de övriga inte låter en mesa, inte låter en ens tänka tanken på att ge upp utan bara säger åt en att skärpa sig och springa fortare / vrida på sig mer eller vad det nu är. Det här kommer att bli kanon och jag är så himla taggad :D Nu i helgen blir det tävlingar i Gävle men det blir bara tävlingar för Irja eftersom att Theas karenstid går ut på tisdag. Ska satsa på att hitta något stället där jag kan få till blindbyte på ngt anat ställe en bara efter tunnel vilket är i princip det enda stället jag gjort blindbyten på tävling förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar