onsdag 12 maj 2010

Gävle

Ja, jag vet att jag är seeeeg på att uppdatera för tillfället men har så mkt i skolan så varje ledig stund går åt till annat än bloggande. Här kommer iaf helgens recension. Jag och Irja tävlade två lopp per dag, Theas karenstid går ut på tisdag så hon fick inte tävla i helgen utan får vänta till nästa och Knivsta.

Helgen i Gävle var väldigt lyckad även om den började med stress och kaos när min och Annelies klocka inte ringde på lördag morgonen så vi vaknade 10 minuter efter att vi skulle ha åkt. Vi kastade in oss och hundarna och banvandringen var sen så vi hann i alla fall. Höll själv på att missa banvandringen då det var gemensam banvandring för 77 pers...trodde hundra % att det skulle vara delad så jag gick och rastade hundar och började bära prylar tills jag insåg att jag var på fel ställe.

Trots att tuff morgon så gick jag och Irja ut och nollade första loppet! Jag är extra nöjd med ett offensivt blindbyte (efter ett hinder vilket var ett av mina mål den här helgen - att inte bara blindbyta efter tunnlar) innan balansen. Det räckte till en 4e plats och vi hade hela 3.5 sekunder till godo mot referenstiden. Så första agilitypinnen klar! :D

Hopploppet nollade vi underbart nog också! Tyvärr gick det långsamt så vi fick tidsfel. Ganska ordentliga också...tycker själv att det var ganska tajt tilltagen tid men såna är reglerna. Kom på 4e plats här med, efter Annelie och Troya som kom på tredje och tog sin andra hoppinne!

Inget av loppen filmades tyvärr då min kamera dog och Annelies var fel formaterad så vi fick 5 sekunderslopp.

Dag två så var vi i tid och agilityloppet var först även på söndan. Här är jag super nöjd med min start, tre hinder på rad varav långhoppet sista, sen en sväng in i platta, funderade på lite olika starter - inkallande (som vi tränat massa på kursen) - bakombyte vid platta, framförbyte innan, etc. Men jag ville utmana mig själv och valde att springa med henne med bara ett litet försprång för att maxa farten och sen blindbyta efter långhoppet. Trots att det var mitt i en sväng och jag var lite rädd för att hon skulle hoppa snett över långhoppet så blev det super bra! Sen gjorde jag bort mig, jag fokuserade för mycket på böjda tunneln där flera hade kört bort sig då hundarna var helt riktade mot fel tunnelingång. Jag ville vara långt fram där så jag kunde skicka henne rätt men då tryckte jag henne förbi ett hinder då jag glömde att dra in henne på det först. Där får man för att man fokuserar för långt i förväg! Men i mål med 5 fel och är riktigt nöjd!

Sista hopploppet blev disk. En megasvår slalomingång gav oss en 5 och sen så fick hon en stor sväng precis innan upploppet. Vi bakombytte där så jag hade räknat med att få en ganska tajt sväng eftersom att jag har upplevt att hon fått det tidigare på bakombyten men vi har nog inte tränat tillräckligt på att korta upp sig där så svängen blev stor. Hade som sagt inte räknat med det så istället för att dra henne mot mig så körde vi på och därmed så sprang vi förbi första hindret i raksträckan på slutet. Annelie och Troya nollade även det här loppet och tog därmed sin sista hoppinne och är nu uppe i tvåan :D!!!

Jag är riktigt nöjd med helgen! Två hindernollade lopp med två 4 placeringar och en pinne. 3 felfria slalom av 4 och det vi fick 5a på var en ingång vi aldrig tränat. Gillade farten också även om vi fick tidsfel i ett lopp. Hon har öppnat ögonen för agility och det synns tydligt att vi båda har kul på plan vilket är det viktigaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar