tisdag 10 september 2013

Några steg närmare SM 2014

I helgen körde både Theas och Kylies lag i Örebro. Då jag firade mormor 75års dag (Grattis igen mormor!!!) så fick Thea åka med Helene och Elin på lördagen. På tre hundar och bara två människor är det tufft att plocka pinnar vilket vi fick bevis på förra helgen och tyvärr så även den här. Men bra lopp av både Elin och Helene och tjejerna tog sig runt de flesta loppen men tyvärr utan pinne då man behövde pressa tiderna på banorna. Thea gjorde iaf sitt jobb även om det inte gick fort alls. Bra kämpat Elin!!

På söndagen var jag på plats och efter en väldigt sen morgon och ett kraftigt adrenalinpåslag i form av inget bankkort utan endast kontanter, bensinlampan lysandes och ingen mack öppen för kontantbetalning förrän 4e försöket ^^ så började tävlingen. Efter Öland var mitt sjlävförtroende sådär efter 3 disk och ett hejsan-svejsanlopp men vi bytte ordning i laget så att jag och Kylie gick först och det gav mig lite mindre press. Är man sist så vet man ju att allt kanske hänger på en själv för att ge laget ett resultat alls (om ngn annan har diskat sig) eller för att pressa det resultat man har (tex kanske laget har 10 fel och man skulle verkligen behöva nolla). Och det gick ju helt klart bättre den här helgen. Banorna passade oss väldigt bra med stora avstånd och bra sträckor där man antingen kunde distanshandla en del men fanns också tillfällen att springa på ordentligt och vara med i situationerna. Gillade dom mycket!

Kuriosa: Gillar väldigt olika banor beroende på vilken av hundarna jag kör, söndagens banor hade varit kassa med Thea som behöver korta avstånd och tråckliga banor för att klättra i listorna på både fel och tider men Kylie är ännu alldeles för oerfaren och jag är för ny på att köra henne så då är diskrisken för stor. Vi gillar banor där hon kan vinna på sitt långa steg och jag kan släppa henne långt i situationer för att plocka henne i andra. Stackars domare som så klart aldrig kan göra alla nöjda ^^!

Jaja, resultaten då. Kylie fick i första loppet 10 fel, 5 i andra och 3e och nolla i sista. Laget disk i första, 4 i andra, vinst i 3e och 2a i fjärde. Filmer kommer. Kylie rev i 3 av fyra lopp men inga slarvrivningar utan missbedömningar där jag får helt klart stå för de flesta av dom. Eller alla om man tänker att vi inte tränat på tex oxer som hon rev i första loppet. I 3e så fick jag kvitto på att vår träning sakta men säkert ger resultat. Jag plockade henne hårt innan en tunnel för att få henne tajt efter och sen valde jag en jakko efter för att få henne så snävt som möjligt (hade väntat mig att hon skulle sväva ut en del trots det som hn gjort tidigare) men oj så fel jag bedömde. Hon gick klockrent efter tunneln vilket gjorde att min jakko på hindret efter blev för hård så hon svängde så tajt att hon kom snett på hindret efter och då rev. Med kvittot i hand skulle jag gjort framförbytet där istället och gett henne en bättre linje. Men roligt att hon gick så bra på mina signaler! Kul att vi se att vi inte står still utan att vi kommer någon vart med träningen!!

Så No Limit plockade alltså 3 pinnar på 4 lopp och har nu totalt 1 pinne i agility och 3 i hopp. Bara en agility och en valfri kvar då till SM 2014. =)
Theas står still på sina 3 och behöver alltså 3 till. Nästa chans blir på lördag i Älvkarleby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar