onsdag 4 september 2013

KM 2013

I lördags var det klubbmästerskap på Väsby. Vi körde rallylydnad, tävlingslydnad (en modifierad variant mellan 1 och 2 med endast 5 moment) och agility samma dag både som separata grenar och så en tävling allround om man startade alla 3.

Jag bestämde mig för ett antal veckor sen att köra alla 3 tjejerna i allrounden vilket har gett mig en hel del att träna på. Ingen av dom kan fritt följ/linförighet (man fick välja mellan koppel och inte), bara Kylie som ens är det minsta tränad på det.
Ingen hade testat 2ans apportering i lydnaden och bara Kylie som ens tar apporten över huvud taget osv osv XD

Det gick iaf över förväntan! Har filmer på alltihopa men då det tar så mkt batteri och internet att ladda över på drop box så får ni denna gång endast bilder och resultatrapporter.

Jag började med Lydnaden och Kylie var först ut. Hon nollade inte ett enda moment och jag var nöjd med alla bitarna utom ff där jag vet att hon kan bättre! Sen hjälpte det ju inte att jag gick som en kratta heller, jag förberedde inte svängarna alls så hon var ju på väg framåt när jag svängde och det blev flera sneda sättanden. Apporteringen blev jag så stolt över henne då hon går på kommandot, har världens fart både in och ut och sätter sig fint. Iom att svartvite dåren inte bromsar XD så slog hon på apporten som rullade under henne innan hon fick tag i den. Men hellre det än en hund som inte vill ta den alls! Här har ni hennes poäng:
Fritt följ (koef 2): 6 med kommentar: Strul halter, SS, nosar
Inkallning: 9 kommentar: SS
Läggande under gång: 8 kommentar: Sent läggande (tar steg)
Apportering: 7 kommentar: Slår på apport, tugg, jättefin attityd
Hopp över hinder: 10 kommentar: Fint!
Totalt fick hon alltså 46 poäng, vilket gav en 9 placering. Vi fick kommentaren "Börja träna lydnad. Det ÄR kul!!"

Irjas lydnad är jag också nöjd över bortsett från skällandet. Men då hon gapar rätt mkt när hon är intresserad och jag kan få henne att vara tyst men då släpar jag runt henne mentalt så valde jag på uppvärmningen att intresset var mer värt än skällandet.
Lf: 6,5 kommentar: SS, skäller, släpper i sidled, fin kontakt
Inkallning; 5 kommentar: Skäller ihållande, tjuvstart, SS  (Tjuvstarten har aldrig någonsin hänt förut :P men tror att skällandet antingen triggade henne eller gjorde att hon trodde jag gett kommando då hon inte hör mina kommandon för allt gapande.)
Läggande under gång: 5 kommentar: nosar i framföring, 3DK ligg, sätter sig i förväg
Apportering: 0 kommentar: Glömmer bort sig (hihi, hon sprang ut åt sidan och kikade runt lite och sen hittade hon apporten som hon nosar på och då ropar jag YES och hon kommer in snyggt vid sidan men apporten ligger kvar - precis som vi tränat senaste veckan då hon totalvägrar att gripa den XD)
Hopp över hinder: 7 kommentar: skäller ihållande, SS (här fick vi ingen kommentar om DK, kanske domarn inte heller hörde att jag fick ropa två gånger ;) )
Totalt gav den 30 p, en 15 placering och kommentaren "Bra jobbat"

Thea, den lilla pälsbollen som aldrig ens hört ordet fot eller är tränad alls i att gå hyfsat på sidan som dom andra ändå är iom rallyn, var den jag trodde det skulle gå mest åt skogen med. Men hon impade på mig genom att knappt bry sig om funkisarna alls och nollade bara apporteringen.
LF: 5 kommentar: lägger sig, släpper i sidled, SS, brister något i följsamhet (haha, en av gångerna gick hon tom bakom ryggen på mig i en högersväng och hamnade på andra sidan XD)
Inkallning: 9 kommentar: SS
Läggande under gång: 6 kommentar: strul framföring, DK ligg, sent ligg (hon har ju inte hunnit lära sig ordet fot och förstår därför inte när man ska gå med och när man ska vara kvar eller när man ska stanna/lägga sig. Därför strular vår framföring även under träning.)
Apportering: 0 kommentar: DK, hämtar ej (hon gick ju så klart inte på ordet "apport" - pucko jag skulle ju ha sagt ngt hon är mer van vid så fick ge DK med både hand och röst. Hon sticker ut och griper den försiktigt men släpper den och då ropar jag glatt in henne till mig istället. Hon tog den på våra sista träningar men kanske brydde sig om att det var ngn annan som haft den innan)
Hopp över hinder: 8 kommentar: DK, strul avslut. (Hon var inte riktigt med på att ordet hopp = start och här borde jag ju självklart ha sagt okej som jag ju använder i agilityn... Ibland får jag bastning på mig själv när jag drillat väldigt mycket stadga)
Totalt  jobbade hon ihop hela 33 poäng med kommentaren "Mycket trevligt utförande" och det räckte till en 13 placering.

Alltså inga toppresultat men jag är otroligt nöjd då jag trodde att iaf någon av Irja eller Thea skulle nolla något mer moment än apporteringen.

Efter det hoppade vi raskt över till rallyn. En rolig bana där vårt svåraste moment "sitt-stå" var med och tyvärr inget läggande som är ett av mina tjejers starkaste sida.

Kylie först igen och hon går in och sätter en kanonfin runda. Ögonkontakten var lite sisådär i att gå bredvid mig och jag får babbla på rätt mycket för att hon inte skulle flyta iväg (säger ju att vi behöver träna fotgåendet!!). Hon fick bara 2 ps avdrag. 1 för nos och ett för rör (på 1,2,3 bakåt så sätter hon sig "fint" = som en kanin i sista sittet XD och jag får be henne sätta sig ordentligt igen)
98 poäng med kommentaren "Snyggt! Moment 6 trampar på sista sittet" Det gav oss en klassvinst i rallylydnaden :D

Irjas runda var bättre än vanligt. Samma här som med Kylie att jag får tjata runt henne lite men hon var betydligt mer med än jag förväntat mig och skällde bara enstaka gånger vilket man inte får avdrag på. En bristande kontakt, en sen och en rör (de två sista på momentet sitt-stå såklart^^) gav oss bara 3 p avdrag och alltså fick hon hela 97 poäng och en delad andraplats med Annelie och Troya! (Annelie som för övrigt kom 2a i alla grenarna och lätt tog hem allroundsegern!!!!)

Thea jobbade på så fint så fint i rallyn! Blev lite full i skratt tredje gången hon rundade en skylt:P Som tur är får man ju inte avdrag för det i sig utan endast ifall hunden är med än 0,5 meter ifrån en. Hon har aldrig kunnat och knappt hunnit med att träna sitt-stå innan så där vad jag hundra på att vi skulle få felö men tragglade det lite fulvariant innan och hoppades på det bästa. Vi fick 2 ps avdrag för bris, dsen en bris och en pos på 3 back vardera. Sitt-stå gjorde hon klockrent :O. Inga avdrag på helheten och det landade på 92 poäng och en 4e plats. Endast slagna av Kylie, Irja, Troya och Assar!!!! Gisses vilken brud va?! Kanske måste starta henne i rallyn också ^^ *fniss*

Pallplatstjejerna med snygga rosetter och vinstpokalen 

Lagom till agilityn började det ösregna och jag kände att förmiddagens 6 rundor tagit det mesta av energin. Varken fokus eller ben fanns riktigt kvar men vad gjorde det - nu kör vi! Kylie diskade jag snabbt då jag var för långt efter och gav henne då en sned linje. Ropade slalom flera gånger men hon kan inte riktigt hinderdiskriminering så bra ännu och iom den linje som min tröga kropp gav så stack hon upp på a-et. Irja gick stabilt och långsamt, en nolla i agilityloppet och en andra plats till hopploppet efter Troya. Thea var påverkad av regnet och gick ganska långsamt men kom runt nollat 2 sekunder efter Helene och Jessie.

Såhär pepp var Sandra trots regnet

Inför finalloppet så var jag helt slut. Med Kylie gjorde jag helskumma handlingsgrejor vilket gav oss en disk. Då en tunnel man skulle ta 4 gånger flyttade sig kraftigt fick vi ett omlopp men jag lyckades diska henne där också. Irja gick ur slalomet (mitt fel då jag drog mig i sidled vilket ju var väldigt onödigt när jag ändå hinner med utan försprång!) och sen fick hon ngt mer, en vägran har jag för mig. Så 10 fel och en riktigt seg tid. Vi slutade på 3e plats. Thea sist ut och här var vi tvungna att springa in Jessies försprång vilket visade sig vara väldigt svårt. Jessie gick in och vann det loppet också så vi kom 2a i agilityn. Lite bittert faktiskt att huvudgrenen inte gick som planerat men jag är ändå väldigt nöjd att jag och tjejerna orkade prestera efter en sån utmanande dag!
Uppladdning inför sista vändan

I allrounden har jag ingen aning om var vi kom, minns inte trots att det ropades upp på orisutdelningen. Hyfsat långt ner tror jag iom att lydnaden drog ner oss en del. Får återkomma när det ligger ute på hemsidan.

En riktigt rolig dag med alla grenarna samma dag! Så roligt att se duktiga förare i grenar som jag inte brukar stöta på och också att träffa folk jag inte träffat på länge. Dessutom roligt och utmanande då det var många som ställde upp i grenar som de inte vanligtvis kör så som jag i lydnaden tex eller flera stycken som testade på rallyn. Hoppas verkligen det blir av igen nästa år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar