lördag 14 september 2013

Lag i Älvkarleby

Imorse hämtade jag upp Elin och så drog vi oss till Älvkarleby för lagtävlingar och individuella klasser. Jag sparade på Thea till lagloppen men Elin körde Jessie i klass 3 och jag var funkis för nya klubben UHv (kommer separat inlägg om det när jag har tid).
Bägge lagen tävlade men inget lag var riktigt fulltaligt. No Limit saknade Annika och Gin och Plockepinn saknade Helene.

I agilityn var det large först och då vi körde på tre så var det viktigt att alla kom runt. Jag och K startar, riktigt fin känsla och hon går kanonfint. Snyggt kontaktfält på a-hindret och så bara flytigt. Fram till att jag skriker "ut" och langar på en megaarm, hon går lydigt ut till höger och tar starthindret en gång till = disk. Jäkla klantmatte!! Det kändes som att hon var på väg in mot mig så att jag behövde trycka ut henne på hindret vi skulle ta men så var det ju inte alls det. Så där var laget väck från agilitypinnen.

Elin hade trots förkylning då redan kört Jessie i tre klasser så nu körde jag henne i laget. Började med Thea som sätter en riktigt fin och säker nolla. Elin pressar tider och får tyvärr en 5a i slalom. Dijana sätter också en fin nolla. Då vi var ganska säkra på att ingen gått runt innan oss och att det borde vara två pinnar var alltså mitt jobb bara att gå in och finslipa resultatet. Fina Jessie går så bra! Missbedömer lite i starten (gick för långt med Thea så nu gick jag lite kortare men Jessie trycker på mer så blev väldigt tajt att inte krocka) men i övrigt gick loppet bra. Hon tvekar ett tag på gungan och tappar tid men nolla och helnollat lag. Vinst och pinne!

I agilityklassen var jag tveksam på handlingen jag skulle välja. En safe men världens fulaste och tidsödande handling eller trycka på lite, flytigare men ev disk. Iom förra loppet och att vi bara körde på tre så kom laget fram till alternativ 1. Och så fick det bli. Vi går runt. Dålig tid men nollat!!!! Annika och Josefine nollar också och tiderna räckte till 2a plats och pinne! Bara en enda kvar i agility nu sen är min lilla svartvita skrutt färdig för SM i lag! *håller tummar* för Jossan och Annika som kör själva på tre hundar imorgon och hoppas att K gör bra ifrån sig även om jag inte är där.

I sista loppet så kör jag och Thea återigen först. Hon tvekar till lite på sista tunneln men tar den och sätter i övrigt ett nollat och fint lopp. Elin nollar också, Dijana får tyvärr strul i slalomet och blir disk där så det hängde på mig och Jessie. Irriterande nog så borde jag då gå in och toksafa och bara få ett nollat lopp. Och det gör jag, på vissa ställen men inte på alla. Trodde risken var större med att byta innan slalom än att trycka efter och hon tar slalomet fint trots högerhandlingen som inte är hennes starkaste sida. Men får strul på hindret efter. Jag tror att hon läser mig fel och sticker upp för att rädda men så läser hon mig rätt och då har jag ju hunnit placera mig fel. Löser det men sen i sistsa tunneln där Thea tvekade så blir det samma grej med Jessie men hon kommer precis förbi och får vägran. Bajs, där rök andra platsen. 3a kom laget men då det bara var två pinnar räckte det inte riktigt. Är ändå väldigt nöjd över hur lätt det var att köra båda tjejerna i samma lag och hur duktig Jessie är som klarar att byta förare hej vilt!!

1 kommentar:

  1. Bra kämpat idag!!! Och nice att ni fick med er en pinne hem också! Ja visst är Jessie duktig som kan köra med olika förare! <3

    SvaraRadera