tisdag 15 januari 2013

Vinterträning

Vi närmar oss slutet på vår kurs i tävlingslydnad jag och Svart-Vit. Det går bra, jag känner dock att jag varken har haft tid eller ork att träna så som jag kunnat men en start i ettan i år vill jag gärna få till!
Vi tränar vidare på agilityn också. Där märker jag själv att jag slarvar när klubben har träning. Jag går dit med en ogenomtänkt plan och följer mest vad den ansvariga har planerat. Slött av mig! Vi har ändå fått en del positivt med oss och det är hennes attityd i hallen. Både på och av banan är hon med. Hon har fortfarande svårt när jag kör en annan hund men under banvandring ligger hon stilla och tyst och tittar på. Igår när vi tränade kunde jag hjälpa Annelie vara störning genom att springa vid kontaktfältet. Kylie låg lös ngra meter därifrån och bara tittade. Samtidigt som 2 andra övningar var igång i hallen. Så impad av bruden! Dock börjar hon slarva på kf, aldrig på balansen där hon helst travar över då hon snubblar på balansen som uppenbarligen är lite för smal för hennes fortvarande väldigt yviga rörelser. Gungan sitter inte hundra för att hon inte helt har förstått att det är smällen som är oksignalen men det kommer med fler och fler gungor gjorda (perfekt med inoff nu i helgen!). Utan missarna på kf kmr på a-hindret. Men har sett ett tydligt mönster, när hon kommer i hög fart tar hon i ordentligt på a-hindret och så flyger hon över nocken och landar långt ner på nedfarten, nästan på kf. Då har hon inte möjlighet att stanna i tid och stannar då ett steg av kf, när jag bromsar in henne lite på uppfarten stannar hon alltid korrekt. Alltså egentligen inte slarv utan en teknikgrej hon ännu inte hittat rätt i över a-hindret.
Hon behöver helt enkelt mer träning på balanshindrena!

Har inte kört Thea den senaste veckan men har träning imorgon med Pernilla så ska be henne leka domare och se om det kan hjälpa Thea lite i att acceptera hinderfixare och domare på banan som hon i vissa lopp har väldigt svårt för.

I helgen är det andra deltävlingen i Knivsta hundsportcenters vintercup. Man samlar poäng för placeringar i loppen och de totalt 50 bästa oavsett storlek får köra i finalen. Efter första deltävlingen ligger både Thea och Kylie med där. Hoppas helt klart på att göra bra lopp, speciellt med Thea! Vi kom 3a i hopploppet förra gången vilket kändes väldigt bra. Kylies lopp är träning, vi ska helt enkelt göra det bra. Och så klart extra fokus på kontaktfälten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar