tisdag 29 januari 2013

Sväng vs spring

Efter att ha läst lite inlägg på fejjan om hur man får upp farten på sin hund har jag tagit till mig av Fanny Gotts råd om att tydligt visa när man ska svänga och inte och nu tränat på det i två veckor. http://www.klickerklok.se/5-tips-for-hogre-fart-pa-agilitybanan/
Thea är ju ganska enkel på det sättet att vänder jag upp mot henne bromsar hon kraftigt. Nackdel ibland men en otrolig fördel om jag handlar rätt.

Exempel på när det är lite tufft med en känslig hund
- Starter. Då vänder man ju sig lite, även om det bara är huvudet, när man står still och startar. Heltrögt för oss och därför kör vi nu bara flygande starter vilket jag har svårt för men blir bättre och bättre
- Jag får svårt att svänga henne på avstånd då hon inte får en tydlig svängsignal

Exempel på när det är bra med en känslig hund
- Hårda svängar. Tex 180grader eller mer kan hon sakta in innan svängen och få till den riktigt tajt. Och även om då själva svängen går i ett lägre tempo vinner hon mycket väg.

Fannys tankar går ut på att vara väldigt tydlig för en lite känslig/osäker hund. Visa när det är sväng och när det inte är tydligt och väl förberett så hunden inte behöver tveka. Väldigt bra tänk som jag verkligen har tagit till mig! Har tidigare varit lite rädd att bromsa henne kraftigt då hon tappar fart men det är ju så klart att hon i längden kanske inte vågar maxa på mina springsignaler då jag tidigare helt plötsligt ändrat mig och sagt sväng när jag förberett henne dåligt. Så tajta, hårda svängar har vi tränat massor på. Både över hopphinder men senaste veckan även i tunnel. Hoppen har förbättrats markant och jag tycker mig se en ökning i hennes fart på raksträckorna också. Jag tror att det var den stora anledningen till att vi lyckades vinna ett lopp i Knivstacupen sist.

Såg också Maria Melakaris tips på en ram att springa i. Som en target liksom.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WdIQ6GW0qWA
Hon visade hur hon använt den för att svänga tajt och den tror jag verkligen skulle kunna funka för oss. Speciellt för Kylie som ännu inte har hundra på att vrida runt innan hoppet och därför hälften av gångerna landar och sen svänger vilket självklart tar massa tid. Grym grej som jag absolut ska testa att använda!

Tunnlar är lite svårare då det är en fördröjd svängsignal. Visar svängsignalen in i tunneln men vill att dom då ska vara beredda på att svänga ut ur tunneln. Samtidigt som vi ju inte vill tappa massa fart i själva tunneln. Här har vi bara börjat men det går framåt. Svårast här är för min egen del att inte bara skicka in i tunnlarna som jag gjort hittills utan faktiskt vrida upp innan vissa tunnlar och rent skicka på andra.

På träningen igår testade jag bägge hundarna för att se hur hårt jag kan bromsa ner dom inför en 180graders sväng. Slutsats: nästan ner till stillastående. Därifrån anpassade jag tills jag fick en tajt sväng i fart. Thea slickade i princip hinderstöden alla gångerna och Kylie svängde bra mycket tajtare än vad hon brukar. Kylie har svårt på svängar som är hårdare än 180 grader, tex ta bakifrån och sen framåt in i banan, blir som en 360graders i full fart. Hon svänger ok men för lite innan hoppet och därmed landar hon inte riktigt 180 utan lite mindre och får då en lång sväng runt stödet för att komma till nästa hinder. Något vi ska jobba på, där tror jag att ramen kan vara ett toppenverktyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar