söndag 20 januari 2013

Knivsta cupen del 2

Deltävling två Knivsta hundsportcenters cuptävling. Inför dagen låg Thea på 23 plats och Kylie på 45 så gällde att göra bra lopp om man vill komma bland finalisterna som är top 50 totalt över alla storlekar.

Thea nollade sitt agilitylopp och det räckte hela vägen till vinst! Självklart kom det inte på film -.- men ett riktigt RIKTIGT bra lopp fick vi till med tre st kanonsvängar och en lite större ut ur en tunnel (där vi alltid har svårt att svänga tajt). Visste inte om jag pressade henne för hårt i svängarna så hon tappade tid men loppet kändes riktigt bra. När vi kom i mål så hörde att vi ledde och det med bara några enstaka hundar kvar i klassen. Vi vann! På ca 1.5 sek före 2an! Oj oj oj!! Jag tror aldrig jag har vunnit någonting i hundsammanhang förutom klubbmästerskapen... Och både 2an, 3an och 4an i loppet var hundar som vi aldrig någonsin slagit på tid. Jisses vad stolt jag är!! Älskade känslan i loppet och jag kan inte ens beskriva hur underbart det känns att äntligen få lite resultat för den träning vi lagt ner på att få till tajtare svängar och högre fart! Blir nästan tårögd bara jag tänker på det. Mattes lillskrutta! Sååå duktig!! Det värmer dessutom med alla fina ord och grattisönskningar jag fått. Tack!

Vi diskade oss i andra loppet som var en härlig springbana. Dock en del bakombyten vilket jag aldrig tränar och båda mina hundar är dåliga på. Thea visste varken ut eller in och efter ett tag så fick hon gissa vad det var för byte och vilket håll jag egentligen menade. Jaja, mer att träna på^^

Kylies lopp filmades. Vi diskade bägge men finns en hel del godbitar att ta med sig hem!


Agilityloppet först ut. Jag är otroligt nöjd med alla hennes kontaktfält. Satt klockrent! Jag lät henne stå lite längre än nödvändigt på både balans och a-hindret. Hon glider en del på mattan och halkar innan slalom, svårt att säga om det är det som gör att hon missar ingången men möjligt. Hon tappar rytmen på slutet i slalomet också, både av halkan men också för att jag ökar på hennes fart. Är riktigt nöjd med svängarna på hindrena efter slalom, spec den första! Halvkass väng efter a-hindret. Hon kommer långt ut ur tunneln (något jag MÅSTE träna med bägge tjejerna!!) och missar däcket. Syns inte på filmen men hon hoppar upp på a-hindret och tar kf när vi går tillbaka så disken är där. Avslutar riktigt fint med släpp och tajta svängar efter gungan!

I hopploppet gjorde hon en riktigt grym start! Svårt bakombyte nere vid blåa tunneln. Hon kommer långt ut ur gula (igen detta ut ur tunnlar...!) och missar då hoppet. Vi får en del missförstånd där hon för en stund tror att det är dags att hämta bollen i slutet =)
Miss i ingången till slalomet igen så måste träna slalom med hög fart i ingångarna. Klantig matte som släpper henne för tidigt mot blå tunneln och sen tror jag att leksaken drog igen och det är därför hon sticker upp mot däcket. Sen hoppar hon faktiskt ramen när hon tar däcket andra gången. Men vilket kanonupplopp!! Jag var lååååångt efter och joggade lite små slött men hon drar direkt på kommandot och sneglar inte bak en enda gång. Så bra jobbat! Jag insåg inte förrän vi kollade på filmen att vi inte väntade in domarn innan vi startade så var redan diskade när vi började :P Så det kan gå när man är taggad. "Tur" då att vi ändå diskade oss på banan XD

Är extra nöjd med hennes fina starter i bägge loppen och att hon tar "gå runt-hindrena" i hopploppet så jäkla snyggt! Sen kf och sista upploppet. Åh vilken brud! Allting sitter inte klockrent än och inte en hel bana men massor att vara nöjd över!! Tänk vilka duktiga tjejer jag har!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar