torsdag 2 januari 2014

Nyårsträning

Jag, Sara och Annelie var och tränade en sväng på nyårsaftons förmiddag. Perfekt att kunna träna på nyår så hundarna är trötta inför smällandet. Skönt också att vara så få och träna, det är helt klart lyxigt med 2 timmar på fyra hundar!

Vi byggde upp båda agilitybanorna från 1a WAOuttagning. Thea var en klippa och satte två fina lopp trots att vi maxade hindrena på 40 cm. Hon tävlar i klass 400 på wao (andra storleksklasser än våra small, medium och large. Thea går i den näst minsta) och kommer då hoppa på 40 cm vilket vi otroligt sällan tränar och då bara något enstaka hopp i en kombination eller bana. Såhär såg hennes lopp ut

Som det oftast ser ut nu för tiden så fick Kylie träna betydligt mer. För mig var fokus på hur kf på balansen ser ut i bana. Nu var bumpersen på både på a-hindret och på balansen. A-hindret har vi tränat så himla lite så där har vi inte hittat rätt avstånd än. Som ni som är bra på att träna då direkt greppar så är det för tidigt för att köra det i bana när hon inte kan det ordentligt i sig men jag ville testa. Jag är inte en person med tålamod och då hon ska tävla wao (japp, ni läste rätt, med ofärdiga kf och allt) så ville jag se hur vi ligger till. Hon får kanonfina träffar på balansen varje försök. A-hindret träffar hon oftast (hoppade en om jag minns rätt) men dom är inte alls fins, dom ligger väldigt högt upp och hon hoppar av, inte springer. Sen är gungan sisådär. Hon har levt på gränsen på den hela tiden. Oftast får hon inga fel men någon enstaka gång så hoppar hon helt. Den får vi helt klart ta tag i nöta mer på att stå längre.

Första banan vi byggde klarar hon finfint fram till slutsträckan från muren och framåt. Jag slarvar och hon flickar, jag slarvar i blindbyten och hon missar muren. Dels drog hon mot slutet (ingen utlagd leksak utan den har jag i fickan) men dels tror jag också det är för att vi oftast inte har med muren på träning och den lockar inte lika mycket som övriga hinder. Såhär såg bästa rundan ut iaf.

Andra banan hann vi inte köra genom ordentligt och jag hittade ingen handling som funkade för oss så det blev mest pannkaka av den. Dock fina balansträffar här också och förvånandsvärt lätt att svänga henne efter balansen trots att man i första banan skulle rakt fram in i tunnel och bana 2 såg likadan ut men man skulle istället svänga ganska skarpt till vänster. Jag svängde henne inte förrän hon var långt ner  på kf då vi inte tränat running med sväng alls så svängen blir sen men är väldigt nöjd över att hon inte bara drog in i tunneln för egen maskin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar