fredag 31 januari 2014

Klagomaskinen

Förbered dig på ett jävkligt negativt och klagande inlägg. Inte sugen på det så röstar jag för att du hoppar detta inlägget och springer vidare till mer positiv läsning ;)

Skriver ju mycket om hundarna i bloggen men här kommer nu uppdatering om mitt eget mående som fysiskt är rätt kasst för tillfället.

Ryggen är konstant sådär och jag svankar som den värsta hönan (svankar mer när jag har ont). Har haft ont i nacken i typ 2 månader. Vaknade en morgon med vad jag trodde var nackspärr för jag kunde inte röra huvudet åt vänster. Dagen efter var det betydligt bättre och satt bara kvar smärta precis i ytterläget. Dagen efter det så var smärtan bara dov och lite molande så tänkte att det skulle gå över men nix. Det har stannat vid den molande när jag vrider huvudet längst åt höger vilket stör mest när jag ska backa bilen då jag helst vill vända mig helt bakåt. Hjälper inte av att massera och hittar ingen muskel som gör ont utan det göra bara ont i just den vridningen. Borde kolla upp men inte orkat/prioriterat det då det inte stör så mycket i sig.

Nästa grej på smärt-klaga-av-sig-listan är mina käkar. Bägge käkarna gör nu konstant småont och över dagen varierar det i styrka. När jag slappnar av i tex bilen eller så efter att ha gjort något som uppehåller mog från att känna av rygg och käkar (tex ett möte, hundträning, prata med en kompis etc) så gör det tokigt ont. Några gånger har det kännts så pass att jag haft svårt att äta. Masserar och stretchar dem som jag fick tips av snälla facebookvänner när jag fick ont första gången (då försvann det efter ett par dagar) men hjälper inte. Själva massagen gör så ont att jag skulle kunna gråta. Men det är töntigt hur fort man vänjer sig vid smärta om den är konstant. Både rygg, nacke och käkar gör nu konstant ont och det stör mig inte i speciellt. Dock märker jag att om någon av smärtorna tilltar i styrka blir jag grinig och mår rätt dåligt över det. Käkarna har den här veckan varit jävliga! Antagligen behövs väl bettskena eller dylikt men med samma anledning som nacken och ryggen har jag inte orkat ta tag i det hittills.

Jag tror att både nacke och käkarna är tecken på stress. Men det är frustrerande då jag inte känner mig mer stressad. Har försökt sen i november att verkligen prioritera, planera och lägga om mina göranden så att jag ska kunna ta mer tid för mig själv och att återhämta mig. Då känns det jävligt taskigt att kroppen lägger på såklassiska stressymptom nu sen jul. Vet inte om hundarnas skador etc har stressat mer än jag varit medveten om eller ifall det är hela grejen med student, lite tid och lite pengar med mycket jag vill göra på min fritid som tillsammans gett en förhöjd stressnivå som hållit i sig länge över tid och kroppen nu inte kan hantera det längre. BAJS är det oavsett då jag inte har ork, tid eller pengar att gå till naprapat, massör, kiropraktor eller läkare och dividera om det här. Det gör för lite ont för att jag ska "behöva" göra något åt det men för mycket ont för att jag ska kunna ignorera det.

Ska vi bre på det ytterliggare med "hur synd det är om mig" så har jag nu så torra handryggar att jag får spontana sår. Antagligen för att det blåser så då jag har blivit torr om handryggarna de senaste vintrarna. Smörjer och har alltid vantar men just nu blir de varken bättre eller sämre.

Jaja, även om det fysiska suger apa så är det mentala uppåt iaf. Lite läskigt men spännande med praktiken vi gör i skolan just nu där jag är tillsammans med två tjejer på ett företag och ser hur vi kan hjälpa dom utveckla sin verksamhet. Kan säga att det är ett väldigt stort företag i Sverige så vore helt klart ballt om vi kan göra skillnad där. Hundträningen flyter på fint. Thea går som en klocka i agilityn och enda felen som uppstår är ifall jag slarvar. Kylie gör framsteg i svängarna om än inte alla och om än långsamt så är det kul att det går framåt. Rallyn är så skojigt att träna med Thea! Jag kikar på roliga kurser jag själv kommer hålla till våren och även kurser som jag är intresserad av att få till att gå på själv. Ha kikat och löst planerat tävlingskalendern fram till hösten. Dessutom ser jag så mycket fram emot resten av terminen i skolan med mina valbara kurser som jag tror blir väldigt roliga! På det är volleybollen superkul och tjejerna gör fina framsteg vilket också visas på matcherna. Så tro inte att jag deppar ihop bara för att kroppen inte vill sammarbeta utan här kör jag på ignorera, klaga och gör roliga saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar