onsdag 30 oktober 2013

Nörd? Japp!

Folk säger ofta att jag bara pratar hund. Jag är väl nördig men kan verkligen prata om hund i flera timmar per dag utan problem. Vardag, rally, agility, utseende, uppfostran etc. Något annat jag kan nörda mig om i timmar är volleyboll, träning, teknik, upplägg, matcher etc. Här är tekniken min favoritgrej att nöta på, baggern speciellt. Kan nöta timmar med de lag jag tränar och anser mig själv vara riktigt bra på det dessutom. Att min familj sen är tokengagerade allihopa (jag började med sporten och så följde resten), jag träffade min sambo via volleyn, min ena kusin med familj är också engagerade och jag har massor av vänner inom volleyn. Ikväll har jag pratat flera timmar volleyboll. Mysigt att få nörda ner sig med likasinnade!

Ang hundträningen så har jag och Kylie fått till flera små pass fjärrträning sen igår. Lovade ju er film och här kommer den. Är inte från pass 2 utan blev från pass 5 men iaf dag två.

Jag håller just nu inte kriteriet helt låsta tassar utan kriteriet är bara att vara kvar på tegelstenen. Dock gör jag det nog lite väl slarvigt när hon lägger sig. Belönar också att hon flyttar frambenen så pass att tassarna kan vara av men själva benet är på. Det funkar i läggandet att göra så men ändå hålla kriteriet att vara kvar på stenen men när hon då ställer sig så måste hon antingen kliva av framåt eller kliva bak med tassarna. Inget av dom är ju saker jag vill att hon lär sig. Här ska jag dels smalna av kriterierna så att det faktiskt är tassarna dvs trampdynorna som ska vara på stenen men sen ska jag också i takt med att hon blir duktigare byta ut stenen till två upp och nervända burkar. Måste bara hitta burkar som funkar, vill inte ha så höga och ha liten yta att sätta tassarna på. Skulle gärna se att burken har lutade sidor så att när hon sätter halvfel att tassen glider av så att hon verkligen måste anstränga sig för att hålla tassarna stilla för att hålla sig kvar på dom.

Men på så kort tid har hon blivit otroligt mycket bättre! Från stå till sitt var i princip omöjligt i måndags och jag fick fler gånger belöna att hon drog in rumpan lite trots att tassarna åkte av men som ni ser på filmen lyckas hon nu sätta sig flera gånger med tassarna kvar på. Inte så snabbt och inte supersnyggt men wow vilken skillnad! Så här funkar stå-ligg, ligg-stå, stå-sitt och sitt-stå. Mellan sitt och ligg har vi inte testat än då vi behöver ha ett halt underlag så att hon lite lättare kan putta sig bakåt från sitt till ligg och dra/hoppa sig framåt tvärtom. Får testa på golvet med sten på mattkanten framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar