måndag 28 oktober 2013

Fjärrträning i micropass

Nu när jag har en vettig telefon (samsung galaxy S4 active...jag var liiiiiiite segare än alla andra att inse att man faktiskt MÅSTE ha en sån där smart telefon. ;) ) så märker jag att jag fotar en massa hela tiden. Speciellt på dom som går på fyra ben här hemma. Nu när jag har ett väldigt slappt schema i skolan tillsammans med att jag blivit mer och mer taggad på lydnaden har jag tagit upp mina micropass träning hemma igen. Och då har jag tänkt att jag ska filma dom lite mer och lägga upp nu när jag har en kamera tillgänglig och enkelt kan lägga upp grejerna.

Tyvärr har det inte blivit filmat något än men tänkte att jag skulle testa på lite senare idag. Så just nu kommer bara text om våra två senaste micropass.
Igår körde jag omvänt lockande med ögonkontakten mot tvn som spegel. Funkade sådär. Dels för att jag hade leksak istället för godis som jag tidigare kört, dels för att Elias var hemma och gjorde saker men främst för att tvn var sämst som spegel. Den reflekterar konturer etc men jag kan inte se Ks blick och då pajade det ju hela poängen med att jag ska kunna kolla framåt men ändå se exakt vad hon tittar på. Jag vill ha helst låst blick på mig men om jag belönar en förflyttad blick men låst huvud så förstör jag ju poängen. Så det blev ett micromicropass där jag tittade på henne istället för att ha koll. Leksak fungerar sålänge den är bakom henne men inte bredvid eller över så vi kom väl ingen vart på de få rep. vi körde. Får bättra förutsättningarna till nästa gång! Tror jag ska flytta ut helspegeln ur sovrummet alt flytta på lite andra grejer så jag kan träna med riktig spegel nästa gång.

Imorse körde vi ett pass fjärrdirigering. Jag har kikat på filmer här och där och klurat själv om jag ska träna låsta framben eller bakben. Vi har ju tidigare tränat lite skiften till rallyn och där har jag haft lite i bakhuvuden att det ska vara låsta bakben. Så har tränat att hoppa upp och ner mellan sitt och ligg och fälla bakåt från stå-ligg men inte gjort det så speciellt noggrant då rallyn inte drar avdrag så länge dom gör skiftet snabbt och snyggt. När vi har tränat det tycker jag inte att Kylie har förstått riktigt när och varför man får belöningen och inte (ligger så klart i hur jag tränat det!) men också att jag tycker att det generellt verkar svårt att få till snygga skiften från ligg/sitt till stå med låsta bakben. Flera har att hundarna hoppar på samma sätt med frambenen som ner till ligg fast framåt och det blir riktigt snyggt men det känns som att det tar lång tid att träna om man inte är klockren i tajming och träningspass vilket jag ju inte är. Är för otålig för det. En hel del använder hjälpmedel med tex en planka för hunden att stå på med baktassarna och det känns smart och logiskt men då tror jag det tar lång tid för hundarna att greppa att bakbenen är fokus då dom ju har sämre koll på banben än framben. Låsta framben ser i mina ögon coolare ut just för att så få kör det medan låsta bakben ser mer cleant ut i skiftena. Med låsta framben blir det ju lite annorlunda skiften. Stå-ligg ser likadant ut medan till och från sitt så måste hunden jobba fram eller bak med hela rumpan för att få till det rätt. Det ser lite osmidigare ut för hunden som ju naturligt jobbar med framtassarna för att gå från sittande till liggande tex. Å andra sidan när jag testar i vardagen så är Kylie ligg-->sitt hälften hälften. Hon både flyttar upp framtassarna och drar in rumpan och från stå--> så beror det på om jag hjälper henne med en hög hand då sätter hon sig bakåt medan annars så drar hon gärna in rumpan under sig. Den tendensen att hon drar in rumpan tror jag hade varit ännu starkare om vi inte alls hade tränat just att förflytta framtassar i ett hopp upp till sittande.

Så jag har velat och velat och tänkt fram och tillbaka och nu kommit fram till att jag vill köra låsta framtassar. Här har ni anledningarna:
- Ser coolt ut, inte så många som kör det och jag går igång på tävlingstanken att klara ngt som inte lika många kör jämfört med något som "alla" redan testat och klarar
- Dom har bättre koll på vad dom gör med frambenen än bakbenen. Jag tror alltså mer på att hunden lär in rörelserna med frambenen när man tränar låsta bakben och på att dom lär sig att framtassarna hålls still oavsett rörelse när man tränar låsta framben. Självklart lär dom sig skiftena i slutändan och tränar man med tex target på bakben lär dom sig att de ska vara fasta men jag tror att det är såhär inläningen ser ut i början och då är det lättare i min värld att lära Kylie fasta framben än att lära sig "såhär ska du röra frambenen"
- Av punkten ovan tror jag att det går fortare att få till ok skiften. Kanske inte snygga men ok.
- Jag har bättre koll på metoden av att låsa framben med target än bakben med target
- Hon är redan väldigt duktig på att ha stadga i position och ben när vi tränar stanna/plats etc. Vilket gör att jag tror att K har ännu lättare att förstå "HÅLL BENEN STILLA" än "rör dig såhär". och det kan jag utnyttja mycket i träningen.
- Hon ser sina egna framben och kan då märka direkt när hon tar ett steg även med synen och inte bara känseln.

Så summan är iaf att jag tror att Kylie får en bättre förståelse för vad hon gör med låsta framben än bakben och dessutom så känner jag att det är roligare att träna. Så även om skiftena ser lite mer onaturliga ut (även om dom kanske inte är det då hon som sagt gärna själv drar in rumpan lite i vissa skiften) så blir det låsta framben.

Imorse körde vi alltså första passet med detta. Jag har tittat mkt på den här filmen för att börja träningen rätt och få en bra bild av det hela.


Hon kan sen tidigare ha godis på tassar i alla positioner. Har dock inte testat skifta pos och låta godisen vara kvar. Sen tidigare hade hon bra balans och bra bakdelskontroll från bla höger/vänster-snurrar på kommando, backa (backar dock snett) och trampar runt fint på både höger och vänster sida i fotpositioner tränat med kloss. Dessutom har vi tränat lite då och då att kunna stå på balansplatta, rörliga underlag som tex mina lår, stå på låda eller i en låda med alla tassar osv. Så idag började vi med två uppochnervända matlådor som hon ska stå på. Dom var rätt hala i plats så ska ordna en tegelsten till nästa som nog ger bättre grepp. Hon fick köra en del omväntlockande för att träna på att bara stå kvar. Testade sen med ett ligg men då trampar hon av så jag minskade ner beteendet och lät henne ta godis mellan frambenen för att få rätt bakåtlutning från ståendet ner till ligg. Eftersom att det är likadant skifte som hon tränat tidigare utan låsta framben så kändes det lättast att börja med den. Körde också lite ligg-stå där jag höll handen på tassarna och hon fick ta godisen ur min mun då hon gled lite på burkarna. Hon är lite känslig om tassarna så vi fick öva lite det också att jag kan ha min hand på dom, putta på dom och tom känna efter ordentligt att hon står ok. Här har vi väldans stor nytta av den stadga vi tränat sen tidigare. Så fort hon fattade att det var låsta ben vi höll på med så vägrade hon flytta dom oavsett vad jag gjorde med tassarna ;)

Så nästa pass ska vi första få filmat så får ni se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar