måndag 14 oktober 2013

1a-pris i lydnad!

Igår var vi på hemmaklubben och tävlade lydnad. Hade funderat lite taktiska drag från lördagens tävling och med en hel del tips från våra härliga träningskompisar (ni är bäst!!) där spec Åza och Elisabet hade bra grejer från lördagen som jag tog med mig in på plan igår.

Började med platsen där hon igen la sig när vi väntade på att övriga skulle ställa upp (om vi någon gång skulle starta högre klasser lär vi få jobba hårt som apa med sittande i grupp ^^). Satte iaf om henne och på kommando la hon sig och på "plats" la hon ner huvudet - dock snett över ena frambenet igen men la sig rakt när jag gick. Låg helsnyggt hela tiden och gav oss en fin 10 att starta med. Duktiga skrutt som ligger så fint och stabilt! Ska dock träna på att hon alltid ska lägga sig rakt fram så att vi inte får problem senare med att hon flyttar huvudet när jag går.


Vi var nummer 12 så fick vänta en stund innan vår start och såg flera fina rundor innan oss. När det blev vår tur iaf så började vi med tandvisningen, nosduttade henne en gång innan domaren hälsade och hon flyttade sig bara en liten bit framåt men satt så fint i övrigt. Full pott.

Taktiken från igår var att dra upp henne ganska mycket mellan momenten så att hon var mer pepp och jag försökte mer lite snurrar och sånt och fick iaf upp henne lite grann men inte riktigt så mycket som jag hade velat. Behöver träna lite på det, att peppa upp utan att låta henne kampa eller låtsasbråka (då morrar hon massor så skulle nog inte få så fina ögon på oss då.. XD ). Typ träna in som jag har på Thea att blåsa på henne så snurrar och skäller hon ^^. Linförigheten gick iaf bra mycket bättre än igår men ser ändå ut ungefär som väntat. Släpper fokus, hamnar långt fram eller off och sen i halterna, fokus bort så tränger mig i vänstersväng, nosar, dåligt tempo etc etc. I språng låg hon faktiskt efter mig vilket jag blev rätt förvånad över då hon brukar tagga till där. Precis innan sista svängen hittade hon något väldigt intressant och tokfastnade i en nosfläck. Fick ingen kontakt alls!! Bara där drogs nog betyger ner 1 poäng eller så. Ser inte alls så farligt ut på filmen som det kändes men jag gjorde också miljoner dubbelkommandon. Tycker själv att vi borde ha klarat en 8a fram till sista jäkla tappet.. *morr* så är inte alls förvånad över att vi fick 7. Men är ändå väldigt nöjd jämfört med hur lördagen var!!

Hade väldigt svårt att få upp henne i pepp mellan lf och läggandet och då det strulade (när hon kom på fel sida) i lördags så behövde jag ha med henne nu så lite nervigt men det gick bra. Lägger sig lite trögt efter mitt kommando, går liksom några steg ner i läggandet. Jäkligt nöjd med uppsittet dock! Snabbt och fin fokus! En 8a med kommentaren "Sent, segt". Tycker inte själv att hon ser sen ut i starten på filmen men hon känns ju aldrig riktigt pepp och med i fotgåendena så stämmer säkert. Roligt nog så fastnade mig vänsterarm i samma läge som när jag håller kopplet under lf och då jag upptäckte det efter några meter så vågade jag inte släppa ner den med risk för dk så håller den stenhårt vid sidan ända tills jag stannat vid henne och ska sätta upp henne igen. Behöver nog lite tävlingsrutin på mig :P

Inkallningen tycker jag hon gjorde riktigt fint! Kanske inte riktigt så snabbt som hon kan men jäkligt fint annars. Domaren gav 8,5 för tempo. Antingen för att hon bromsar en aning på slutet eller just för att det inte var maxat tempo där. Nackdel att ha en snabb hund, då måste dom ju också springa snabbt för att få dom riktigt höga betygen.

Ställandet är hon fint med mig och ställer sig bra. Tar några steg men det vet jag ju att hon gör och hon gjorde likadant i lördags och fick då en 10, nu fick hon en 9a och det är jag väldigt nöjd med. Liiiiite seg i sättandet om jag ska vara riktigt petig. Det var skönt med skuggan här så jag kunde se att hon ställde sig när jag lämnade henne. Är fortfarande skraj för att hon ska lägga sig men vår ställande förberedelse verkar fungera klockrent! Tack för tipset Mia!!

Apporteringen såg ut som i lördags, ville fram och hälsa/kolla av tävlingsledaren och jag har svårt att få henne att fokusera på mig. Men nu gjorde jag som Elisabet sagt åt mig och började hon. Så drog mig bakåt och fick med henne halvdant och hon satte sig iaf. Lite försiktigt gripande men gör apporteringen klockrent i övrigt - som vanligt alltså.

Hela transporten till hoppet fokuserar hon på Eva igen och jag har sååååå tufft att få kontakt med henne. Väldigt ovanligt så jag blir lite ställd liksom. I tex agility har jag vanan att hantera henne i det mode hon är i då och hon bryr sig aldrig om tidtagare, hinderfixare, domare etc men det här är helt annat i lydnaden. MER TRÄNING stavas det så bara kasst från min sida. Är dock väldigt nöjd med mig själv över att jag hade närvaro nog att faktiskt ta tag i henne mental och få henne att fokusera. Satte henne då väääääldigt nära hoppet. Alldeles för nära för att ge henne en bra chans på att göra ett snyggt moment men större chans att utföra det alls. Och hon sitter och tittar bak på Eva ända tills jag lämnar henne då hon har mer fokus på mig. Hoppar fint och sätter sig snyggt. Får ju ingen ansats alls att prata om och hinner knappt mer än landa innan hon ska in till mig så inget tempo att prata om och fick också betyger 9 för just tempot. Men den tar jag helt på mig så är bara så nöjd över att hon gjorde det!

Extra roligt med Sara och Elisabet som kommentatorer ;) *hjärta*



Helheten fick vi 9a och det tycker jag nog var lite snällt men vad gör väl det?? Totalt blev det alltså betygen:
Plats: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 7, nos, tränger, sent sätt
Läggande: 8, sent, segt
Inkallande: 8,5, tempo
Ställande: 9, några steg
Apportering: 10
Hopp över hinder: 9, tempo
Helhet: 9

Den som är snabb att räkna i huvudet har nu insett att våra poäng räckte till 1apris!!!! 175 poäng fick vi ihop jämfört med lördagens 147!!!! Dessutom kom vi på 3e plats. Vilken brud jag har! Går ju att göra precis vad som helst med den här tjejen bara jag läger ner lite träning. Fantastisk och så roooligt!! Nu har vi börjar kika på lite fler tävlingar för att se om vi kan få till ett Lp den här sidan om nyår. Ska träna med folk så att vi klarar apportering och hopp utan den störningen och så ska vi träna på fotgåendet. Får vi upp energin där så blir läggandet också bättre tempo på. I övrigt självklart lite finslip som att få till tempot i inkallningen tex. Har blivit betydligt mer biten på lydnaden än jag trodde... Kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar