måndag 14 oktober 2013

Lydnadsdebut

I lördags debuterade både jag och Kylie i lydnadssammanhang. Om man inte räknar KM då. Debuten blev på Solna-Sundbybergs BK. En trevlig tävling tyckte jag med en tydlig tävlingsledare vilket uppskattades av mig som hade lite svårt att hålla koll på saker och ting.

Platsliggningen och tandvisning på det var först ut. Hon la sig när vi väntade på att de andra skulle ställa upp så satte upp henne igen. La henne, plats och hon la ner huvudet. Lite snett över tassen och flyttade om själv så hon låg rakt samtidigt som jag gick. Hon låg fint. Tog upp huvudet ett par (typ 2), första gången efter ca 1 minut, ggr men la ner igen. Nosade en gång *morr* efter tup 1,5 minut. Sen var det något som både hon och hunden bredvid reagerade på för dom tittade upp åt samma håll samtidigt som ett tåg hördes förbi. Jag hade bestämt mig innan för att bara titta på Kylie och ingen annan hund eller förare. Dels för att inte själv bli nervös över ifall jag skulle se någon hund skruva på sig men också för att hjälpa henne ligga still och inte frestas att titta åt det håll jag tittar (japp, så smarta är dom!) så jag såg bara den hunden bredvid i ögonvrån så vet inte vad dom reagerade på. Tänkte att det var skumt att hon reagerade på tåget då vi ofta tränar med massor av ljud och då och då tränar vid station men men inte mer med det. Fick sen veta att det var en annan hund som rest sig så det kanske var det (syns inte på filmen). Är glad iaf att hon låg helt ok - inte hennes bästa men ändå bra. 10 fick vi i betyg.

Tandvisningen hade jag funderat en del på då hon ju gärna överfaller folk som tydligt visar att dom vill hälsa... I veckan hade vi kort tränat nosdutt på min egen hand innan någon träningskompis kom fram för att köra tandvisningen och det hade funkat så testade nu med. Hon hade lite svårt att hålla sig så fick först sätta om henne och sen hasade hon fram en aning när domaren böjde sig ner men satt i övrigt fint och tyst :O så en 10 där med!!

Film på plats och tandvisning här


Linförigheten gick sådär men ändå inte nollad iaf. Hon nosade på markeringen av sågspån när vi ställde upp, kom därefter upp på höger sida, fick flytta över henne då dk. Släppte fokus av och till vilket resulterade i bla att hon nosade, trängde när hon missade min vänstersväng, seg i sättandet och lite tapp i positionen. Från språng så blev hon väldigt fin i fokus! Och efter det hade vi bara en helt om kvar så den gjorde hon helt ok. vi fick 6a i betyg och det gick som förväntat.

I läggandet blev hon kvar lite i starten och kom upp på min högra sida igen. Jag blev lite paff och vände mig lite om vid kommandot så fick dk där. Gjorde dock resten klockrent som om det var på höger sida man ska göra hela alltet. En 5a och ja vad ska man säga om det :P

Filmandet blev lite tokigt men här är från sista biten av linförigheten, läggandet till att jag ställt upp och ska kalla in henne.


Inkallningen fick vi en 8a på. Banan var byggd (om man säger så om lydnad?!) så att man skulle ställa sig vid inkallningen ganska nära markeringen och hon kommer fint men nosade och tappade fokus där, kommer upp men sätter sig då snett - troligtvis på grund av ofokuseringen. Hon kan iof sätta sig lite snett ibland men det har blivit stor skillnad senaste 2 veckorna så tror mest på att nosandet fick henne att tappa där. Jag borde ha gått lite snett och ställt mig längre från markeringen, något att tänka på till nästa gång plus att vi behöver träna med sågspån på marken!

Innan ställandet gjorde jag mina små ställanden jag fick av tips när jag tränade med Mia och Ulla. Trevligt med så erfarna rävar som hjälper oss unga ;) Vi har tränat på det några pass och det funkade bra på träning så testade nu och se vad fick det gick! En 10 fick vi! Jag tyckte att hon gick något steg men det är väl en bedömningsfråga från domarn hur hårda dom är där.

Apporteringen - jisses XD Efter ställandet slappnade jag ju av lite då jag vet att apporteringen och hoppet på träning är tillsammans med läggandet och platsen (man har väl en bc liksom ;) ) våra stabilaste moment. Iof visste jag att risken fanns att hon skulle tycka att apport som andra hundar varit på var äcklig och ev sätta sig snett vid hoppet men ändå. Var inte alls förberedd på att hon skulle vilja fram till tävlingsledaren. Ville verkligen VERKLIGEN fram och hälsa/kolla av. Svår att få kontakt med och blev väldigt osäker på när momentet börjar egentligen. Men men, fick henne sittandes och gav henne apporten. Liiite tvekan i gripandet men helt ok. Fick en 10 där med! Så tur ändå att momentet inte börjar förrän jag har apporten i handen XD

Hoppet gick åt skogen. Hon var helt låst på tävlingsledaren från det att hon kom med apporten och kunde inte släppa det. Domaren och skrivaren var på ena sidan hoppet och tävlingsledaren andra och jag sa innan att det kunde bli svårt för en del hundar att hålla koll på bägge så sa att jag kanske skulle sätta henne lite närmare än vanligt för säkerhets skull. Jag gjorde inte det. Varför inte? Jo två anledningar. 1, jag försökte gå ett steg närmare från där vi ställt upp men det var lögn i helvete att få kontakt med fröken och då jag inte visste när jag var tvungen at börja/när tävlingsledaren skulle säga till vågade jag inte krångla så mkt så chansade. 2. Jag gillar INTE att anpassa mig för att min hund eventuellt kommer att misslyckas. Det här är faktiskt en ganska stor grej för mig. Om jag tror att min hund kan någonting men det finns en risk att det inte funkar så vill jag inte sejfa! Jag hatar sejfing!!! Dessutom, om jag då hjälper hunden extra och det är i onödan så lär den sig inte att klara själv, den får inte testa. Och då kanske jag tror att hunden behöver hjälpen även nästa gång och så blir det en ond spiral där jag inte litar på min hund. Det är skillnad om det är tvärtom att jag tror att hunden inte kan men det finns en eventuell risk att det funkar. Då hjälper jag! Men i mina ögon är det okej att försöka och att det går åt skogen - hellre det än att vara kvar på samma nivå hela tiden för att jag inte vågar vidare. Då tappar jag på det ibland men det värsta som händer är att min hund misslyckas och då är det helt okej! Då vet jag vad vi behöver träna på och jag vet också att felet är mitt så bara att träna vidare nästa gång.
Iaf så satte jg alltså henne som vanligt (med extra lång ansats jämfört med de flesta av anledningar ajg inte orkar gå in på nu). Hon tokstirrar på tävlingsledaren. Jag säger hopp (här borde jag ha hjälpt henne med en viftning eller henne namn eller något för här ser jag att det antagligen inte kommer funka) och hon springer rakt till tävlingsledaren, hälsar och på mitt kommando igen (hopp) så springer hon till mig och sätter sig helsnyggt. Så 0a då hon inte hoppade alls ^^ Extra surt då jag fick veta sen att 6,5 hade räckt till 1a priset men är ändå inte missnöjd över hur vi gjorde utan nu vet vi att vi behöver träna med tävlingsledare hon inte känner långt bort/nära och störningar vid hoppet.

Helheten fick vi 7 på och det var nog lite snällt men är glad ändå. Domaren undrade om vi tränade rally då hon sökte sig även till höger och ja det gör vi ju. Inte så mycket iof men ändå en del nu inför debuten i avancerad :P

Totalt blev det alltså 147 p fördelade på:
Plats: 10Tandvisning: 10
Linförighet: 6, dk, fel sida, tränger, nosar
Läggamde: 5, sen start, fel sida, dk
Inkallande: 8, nosar, sent sätt
Ställande: 10
Apportering: 10
Hoppet: 0, hoppar ej
Helhet: 7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar