torsdag 7 november 2013

Plockepinn till SM!

Jag, Annelie och Elin drog upp med alla hundarna till Rättvik. Vi har haft väldigt roligt den här helgen, många skratt! Är lyckligt lottad som har så fina tränings- och tävlingsvänner!

Resultatmässigt är jag otroligt nöjd! Jag har satt 7 av 8 nollor den här helgen och den enda disken var i det loppet Thea vurpade. Ni som inte orkar läsa hela långa rapporten får här snabbversionen. Thea då disk i ho3, nolla och 8e plats med SMpinne 9 i ena agility och 10e plats i andra. Kylie gjorde två nollor med laget No Limit, 2a och 4e plats. Thea nollade bägge sina lopp i laget. Tyvärr diskade laget agilityloppet men vi fick 3 nollor i hopp och vann klassen med SMpinne. Det var vår 2a hoppinne vilket var sista vi behövde till kvalet! Plockepinn är nu alltså klart för SM 2014!!! :D

Det innebär att jag har bägge mina agilityhundar till SM. Thea individuellt, Thea i smallaget Plockepinn och Kylie i largelaget No Limit. Så jäääääääkla ballt och häftigt! Fy fan vad vi är bra :D !!!!

Nu kommer den långa versionen för er som orkar och vill nörda er genom lopp efter lopp ;)
Första loppet ut var en väldigt springig och enkel hoppbana. Här var det att sätta varje sväng till max för att kunna ha en chans på pinnarna så jag satsade fullt ut med bla två blindbyten i följd som jag inte visste om det skulle funka.
Började sisådär men att Thea blev påverkad av hundarna och publiken bakom henne i starten. Ger ju oss problem när jag inte kan lämna henne. När vi väl startar så går hon väldigt fint. I tunneln på slutet så händer något, man kan se hennes svans och hon stannar till i öppningen vilket gör att min uttryckning blir helt otajmad och så blir blindbytet efter kasst. Det var ju en chansning redan från början och den lyckades inte men hon har fin fart i mål även om vägen blev fel så här har vi helgens enda disk


Sen har vi dagens första agiltiylopp. Blir så glad när jag ser hur fint hon går! Läser svängarna så fint och hoppar av tajt vid hinderstöden om och om igen. Jaakkon innan tunneln hade kunnat bli lite tajtare men är så nöjd så nöjd! Titta bara på hur hon springer raksträckan ner mot hörnet trots att det går rakt på en hinderfixare med färgglad filt på sig som tittar på. Och hon kör ändå. Ibland går det helt enkelt även om hon inte släppt all osäkerhet ju vilket syntes i starten på första loppet. Räckte till 10plats



Dagens sista agilitylopp. Helt klart dagens bästa! Är riktigt nöjd med mina handlingsval och hur fina svängarna blir. I starten var det många som gjorde framförbytet men det var inte många som fick till det bra. Jag är nöjd med valet att vara kvar på sanna sida och istället göra bakombytet innan a-hindret. Hon är riktigt duktig som tar slalomutgångden så fint vilket ger oss en bra sväng där! Är också tokigt nöjd med handlingen efter gungan vilket gav en kanonväg till krokningen efter. Blir lite sen i blindbytet i hörnet vid tunneln där jag då drar ut henne på en lite stor sväng men det var nog det enda jag kan hitta som inte var klockrent. En 8e plats och SMpinne på det :D



På kvällen så blir det fler skratt och roligheter. Bla körde jag en omgång planka (utmaning jag är med i) som Annelie och Elin peppade. Läs tittade, garvade, mobbade och åt smaskig mat under tiden :P

Dag två tar sin början med ett hopplopp som tyvärr hade många nollor så det räckte bara till plats 13.
Hon blir väldigt tajt på min jaakko över 3an, jag hade kunnat ta henne på sidan om hinder 4 om jag velat. Vet inte vad som gjorde att hon tog sån tid i tunneln innan slalom men där borde jag ha gått lite närmare tunneln så vi kunde springa tillsammans istället för att jag står still och väntar in henne. Sen släpper jag henne lite stort i sista staketet vilket var slarvigt. Ser också att jag hetshandlar lite här och där. Slarvkastar med armarna ibland (gör vissa sekvenser väldigt bra och ordentligt) vilket jag tenderar att göra när jag kör Kylie också. Med Thea funkar det för att hon är så pass erfaren att hon kan och förstår, är så samspelt med mig att hon kan läsa mina slarviga signaler och det går lite långsammare så vi kan rädda upp om det håller på att bli tokigt. Med Kylie så slarvar jag bort svängar på det sättet och kan resultera i onödiga fel och diskar. Något jag måste skärpa mig på! En fin och ordentligt sväng är näst sista, innan sista tunneln där jag visar ordentligt och väntar in i lugnt och ro. Mer sånt!
S

Thea var inte anmäld till det 5e klass3-loppet. Jag tyckte att 3 om dagen var nog och ville spara henne lite till lagklasserna. Så här kommer då lagloppen. 
Plockepinn hade det viktigaste loppet - hopp - först. Elin och Jessie börjar med en nolla men fick lite strul på slutet. Theas lopp går fint fram till framförbytet efter däcket som inte var det smartaste handlingsvalet (vi safade en anings här då vi funderade på andra alternativ på banvandringen) och sen tokdrog hon mot målet trots att jag försökte ropa på henne massor, hon vänder som tur är och vi får också till en nolla om än lite svajig och inte direkt någon kanontid.

När Dijana och Fia också sätter en nolla så vet vi att vi ligger bra till. Jag tittade till resultatlistan och såg att vi ledde än så länge och det höll hela vägen!! Vinst till laget och sista hoppinnen och kvalet är i hamn :D !!!

No Limit körde på tre denna helgen och Josefine hade ont i ryggen så Annica körde både Otto och Gin. Agilitybanan var en rolig bana som kändes som att den skulle passa oss bra minus sista svängen som jag inte visste alls hur jag skulle få till bra. I framförbytet innan a-hindret blir jag sen i vändingen och hon får en stor sväng. Sen räddar hon slalomet såååå jäkla ballt! Hon typ hoppar och kommer helt muppat in men räddar upp det utan fel. Sämsta balansen som tar massa tid!! (Men nu har vi börjat träna med bumpers, kommer i ett eget inlägg) Och sen kommer den där svängen. Hon vänder upp mot a-hindret och får värsta sladden. Jag försökte stärka med muntligt kommando på vänster men gick inte hem alls. Syns inte på filmen men hon sneddar in mot mig inför sista hoppet men går sen ut och tar slutet. Lite nervigt sådär på slutet xD

Det räckte till en 4e plats för laget och en extra SMpinne.

Lyckan var ju rätt total (försökte hålla mig till att vara taggad och inte peppad för att lyckas köra Kylie och JA det är en skillnad på dom två ;) ) till Plockepinns agilitylopp. Fia vilade för att spara på henne för valparna så det var bara jag och Elin som körde. Elin börjar med att gå in och nolla. Jag peppar på Thea som startar med en riktigt fin fart. Hon hoppar högt upp på a-hindret (tänker nog köra bumpers med Thea också för att få mer flyt hela vägen ner) och hamnar lite off mot slalom. Är sen på väg mot starten men vänder med mig mot balansen istället. Jag trodde inte den fällan skulle vara så stor i small jämfört med large så tog den inte på allvar där. Kass balans som hon hoppar högt upp, är visserligen på kf men inte snyggt. Sen har vi den dära raksträckan innan muppsvängen som blev i large. Här gjorde vi blindbyten på linjen vilket blev klockrent! Skulle vara kul att se om jag hade hunnit göra det med Kylie också (troligtvis inte då hon behövde hjälp med balansen och svängen efter). Tyvärr diskade sig Nelly på samma ställe som jag höll på att tappa Thea så inget resultat men ändå fina lopp!



Sista loppet för helgen och du får snart sluta läsa ;)
Dom hade byggt om hoppbanan och starten passade inte oss alls. Fick inte till det bytet bra alls utan jag skickar henne på sidan och hon springer då förbi hindret men är som tur är för långt från för att få någon vägran för det. Blir sen lite struligt med dubbla bakombyten (hade tänkt vara på högra sidan tuneln egentligen) men det blir ändå bra vägar. Sen kom problemet där min hjärna inte alls hängde med. Det var flera banor den här dagen som låg likadant från platta till tunneln där jag bytt efter hindret vid platta alla gångerna. Det skulle jag inte nu men kroppen gick på vana och hamnade fel. Blir väldigt slarvig handling fram till slalomet blir det reder sig ändå. Är väldigt nöjd över hur hon svänger ut ur tunneln efter slalomet. Kul att träningen med svängar efter tunnlar börjar ge lite resultat! Jaakkon på slutet blir inte riktigt så tajt som jag velat men fick henne iaf att inte ta fällan rakt fram där som jag kände hade varit en stor risk med något annat byte. Sen blir hon väldigt vid i sista svängen men i mål kom vi utan fel. Blev trots allt vårt strul och Ottos tjyvstart en 2a plats för laget. Värsta bästa att lyckas nolla alla 6 loppen! Här har ni hela lagets lopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar