söndag 20 oktober 2013

Debuten i avancerad klass

Just nu är det många sporter på vår lyra. Lite för många för att få till det hela träningsmässigt men jag kör på mottot "hur svårt kan det vara" och accepterar de missar vi gör om vi inte hunnit träna igenom dom ordentligt. Jag är en otålig människa och då kan jag ju inte förvänta mig 100% eller underverkt heller.

Fast små underverk måste jag säga att båda mina rallybrudar var igår! Dom imponerade stort på mig bägge två! Här kommer nu ett mastigt inlägg om gårdagens rundor i detalj.

Jag visste att ingen av dom kan backa vid sidan tillräckligt för tävling. Kör jag vid en vägg går Irja 70% av gångerna klockrent och övriga 30 si sådär men ändå ok. Kylie backar in snett bakom mig vid höger handling eller så backar hon ut från mig vid vänster, hon sneddar nämligen åt vänster när hon backar på kommando oavsett position (samma sak frontad position) och när vi nu petat lite i det har hon börjat backa och vända upp på höger sidan vilket är det Irja gör om vi inte har vägg. Så den visste jag vi skulle få massor med poängavdrag på om den skulle vara med på tävlingen. Högerhandlingen sitter inte snyggt alls men går att styra med handtarget på Irja och en del kämpande och rövklappande för Kylie. K har dock snygg bakdelskontroll även på höger men vill gärna hamna på vänster sida (jäkla lydnadsträning ;) ). Frestelsen är generellt ett svårt moment för oss och med typ obefintlig träning blir den inte bättre. Och honnören har vi testat en gång med sittande vid sidan som jag gissar skulle vara den svåraste varianten =P

Haha ja ni hör ju vilken grym uppladdning jag gett tjejerna men men. Jag och Annelie drog ändå till Vallentuna BK för tävling och jag kände att bara jag har känslan av att dom är med mig så kommer jag vara nöjd.

Kylie var första start och hon var otroligt fokuserad i uppvärmningen men sen när vi går över bandet försvinner hela fokuset och jag får kämpa som fasen för att få henne att ha en bra kontakt med mig. Så klart måste det vara något jag gör men jag har ännu inte hittat vad så har ni tips på vad det kan vara jag gör annorlunda så hojta! (Tror inte det är nerver då jag inte blev nervös och inte heller brukar bli nervös generellt). På moment två (sväng vänster) så släpper hon positionen och briser i kontakt så där rök4 p. Sen kom då backa 3 steg och där fick vi förvånande nog bara 1 p för nos. Hon släpper lite i fokus vid ingången tillbaka till sidan på 1,2,3 bakåt men är annars nöjd här över fokuset i 3 skyltar.

Här är filmen så ni kan hänga med i detaljerna


Hoppet som var riktad mot frestelsen. Jisses!! Visste att det kunde bli tufft då det låg en ball rosa boll i frestelsen och dom kommer med fart men ändå blir jag lite för passiv och får på hoppet bris och 2x pos så 7 p då hon sticker iväg två ggr fram till konen. I frestelsen förstör jag massor!! Så fort hon går fint säger jag "bra" och hon tror så klart att hon då får sticka och ta bollen och jag får tillbaks henne och säger bra och så håller jag på. Klart hon då blir osäker och tvekar. Plus att vi som sagt har svårt på träning att gå förbi bollar utan att fokusera på dom (hon tar dom inte men vill inte släppa dom med blicken). Pucko mig!! En nos8 och två vanliga nos så 7 back. Sen går hon poängmässigt felfritt resten av banan men släpper mig med blicken = släpper fokus konstant! Måste verkligen träna om fotgåendet så hon vet vad som förväntas av henne. I svängarna i spiralen och i sista snurren märker man av att hon flyter ut lite och jag gissar att det är agilityns då jag speedade på dom lite för att få upp intresset. I sista snurren kör jag tom ett "Kaj, kaj, kaj" och får ett skarpt skall tillbaka "Var fan är hindret?!?!" typ :P Är dock sjukt nöjd med sitt-stå-ligg som hon satte klockrent!!! Den har vi ju också tränat lite så väldigt kul att det gav resultat! Honnören visste jag inte alls hur det skulle gå så hade bestämt mig för att totalt gå på mitt omvända lockande och köra handen som jag gör som om jag tränade hundens val. Jag ser ut som en idiot XD som vifftar men det gav ett fint gensvar iaf. hon tittar på något annat efter ca en halv minut och jag får då upp hennes fokus men drar handen för lång och för länge som om hon skulle sätte sig fint och hon lyfter då en tass men tar ner den igen när jag säger sitt. En gång till flyttar hon högertassen en anings men vi får inga avdrag för honnören och inte heller för helheten. Med kommentaren "Snygg runda, uppmärksam hund" så kammade vi ihop 81 poäng och fick godkänt! Håller kanske inte med om sista biten av kommentaren XD men placering 8 av ca 40 och jag är väldigt nöjd!! Man blir så bra som man tränar så kan inte säga att jag skyller något av missarna på svartvit utan helt på mig!

Irja klarade sig i mina ögon betydligt bättre. Rally är verkligen hennes gren! Fint fokus från start trots flygplan som flög lågt och både landade och startade under tiden. Märker det dock mycket mer när jag kollar filmen än när jag var på banan. Ska jag vara petig så är hennes position lite långt bak vilket gör att jag fick svårt att känna om hon var med eller inte. Jag slarvar ordentligt i helt om från varandra så hon snurrar inte - felö på 10p. Och då jag redan snurrat tror jag inte jag kunde gjort om övningen men vet faktiskt inte. Hennes backa 3 steg är inget backa alls utan hon frontar, blir osäker och går med och jag styr in henne på höger sida igen, felö 10 p till. Gör en kanonfin frestelse! Hamnar lite ur position efter den dock så där fick vi 3p. Tycker hon är liiiite sen i reaktionen vid inkallningen men ser bättre ut filmen än vad det kändes och inget vi fick avdrag för. Tror att det är hennes skall som gjorde att hon inte riktigt hörde mig. Sitt-stå-ligg syns inte riktigt på filmen men är också tokigt nöjd över den!! Hon skäller en del här och var under banan. Några under 1,2,3 bakåt, ett vid sitt innan hoppet och ett efter att hon kommit in i position efter att ha hoppat, ett antal här och där i spiralen, när jag lämnar henne vid stanna-kalla in och ett när hon kommer upp på sidan där, ett vid läggandet under sitt-stå-ligg men vi fick inga avdrag för skallen.
Här är hennes film


Honnören fick vi 2xrör så två p där. På filmen kan jag själv bara se den ena där hon liksom hasar sig några cm framåt. Typ sätter om sig. Så en ser jag men antagligen mina ögon som missar. Men hon skällde ingenting! Hon har väldigt lätt för att ta till skall när jag är passiv för att hon blir otålig och försöker få igång mig/vill vara med (går så när hon inte får träna ibland tex) så hade förväntat mig att hon skulle skälla en del men endast några tysta halvpip!! Duktig lappis!! Totalt fick vi 75 p (felö kostar såååå mycket!!) och godkänd runda! Fick kommentaren "Följsamt & fint!".

Så tjejernas halvkassa träning gav ändå två godkända resultat och mycket bra saker att ta med hem. Är riktigt nödj!! Och om jag nu kan ta och fokusera lite i träningen så kanske vi kan få till ännu finare rundor på kommande tävlingar.

Grattis till Annelie och Troya som fick hela 97 p i Nybörjarklass på debuten!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar