söndag 21 juli 2013

Pepp inför KM

Har idag haft möte och planerat inför klubbens KM i rally, lydnad och agility. Vi kör ett gemensamt i år med både vinnare i respektive gren men också ett allroundpris.

Blev peppad och kommer att tävla alla hundarna i någon form. Klart är än så länge att Thea kör agility, Irja kör rally och agility och Kylie kör troligtvis alla 3. Men så blev jag lite sugen på att träna upp de andra två så dom också skulle kunna starta alla grenarna. Vad tror ni.. Hinner man det på 5 veckor??

Började iaf med apporten (inomhus med enkel shaping) för dom alla tre. Kylie kan den lätt när hon sitter vid sidan, dock inte tränat med störning, så med henne börjar vi på att hon också ska hämta den och komma tillbaka. Dock utan position än. Irja jobbar vi på att hon ska ta tag i apporten och kom så långt att hon öppnar munnen över den men har ännu inte grepp. Thea kör på en smörkniv i trä då jag inte har ngn liten apport XD Går utmärkt och hon är nog den som är mest ivrig på den. Hoppar och snor den direkt, tuggar och spottar ut och vill ha godis. Hon kan också att plocka upp från golvet trots att den är platt så här jobbar vi på att inte tugga och på att komma mot mig med den utan att spotta ut på vägen. Eftersom jag inte har ngn plan på att starta Thea i lydnad på riktigt spelar tuggandet mindre roll egentligen.

Så varma lata dagar och måltider får nu tränas upp om vi ska ha en chans att köra alla grenar!

Lydnaden är det som kommer bli svårast för oss. Det är ju bara Kylie som har någon som helst lydnadsträning i bagaget och den är inte i närheten av klar! Fotgåendet är det som vi kommer få jobba mest med tror jag. Krävs ju både fokus länge utan snack från mig och att hålla positionen. Det plus ingångarna då. Dessutom är ju dessa med i typ alla moment i lydnaden mer eller mindre och finns även med i rallyn så viktig bit att jobba på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar