fredag 5 juli 2013

Klicka hundens agilityläger

Igår avslutades agilitylägret jag hållit på Klicka hunden. Ett riktigt mysigt läger men duktiga deltagare som alla utvecklats mycket och fått jobba en hel del. Vi jobbade med både nya och gamla byten och kikade på förändringar här och där. Så roligt att se dom utvecklas och förhoppningsvis har de något med sig som kan hjälpa dom i deras agilityframtid!

Efter det blev det lite träning med Kylie. Josefine är vår hjälp i detta och ger mig lite nytt att tänka på och bekräftar sådant jag också tänkt själv. Vi börjar sakta få till hur jag ska svänga grey hounden på banorna för bästa resultat. Jag är nu med teoretiskt iaf. Stolpa och lämna henne så lite som det bara är möjligt i svängarna. Alltså istället för att korta hennes steg ska jag jobba för att förändra hennes väg. Att göra det praktiskt kändes inte lika naturligt och det behövdes en del försök för att vi skulle få till det. Så ser läget ut just nu och det är möjligt att det kommer förändras i takt med att Kylies erfarenhet växer och vi växer  tillsammans som ett team på banorna.

För att riktigt få till det kommer jag att ta hjälp av folket runt om kring oss när vi tränar och tävlar. Så bli inte förvånade om jag kommer fram och frågar om ni har tid att hjälpa oss en vända. Hjälpen är mest att titta på mig och rapportera hur det såg ut då jag har en tendens att uppfatta min handling och Kylies väg lite lätt off från verkligheten.

Så här krävs mer träning och gärna så mycket filmande som möjligt så att jag kan justera min verklighetsbild lite. Tycker tex att Kylies svängar är stora även när det är riktigt bra. Det är inte möjligt för en largehund (och speciellt inte Kylie i dagsläget) att svänga som Thea gör - det vet jag ju så klart men min upplevelse av det behöver ändå förändras.

Så ska försöka klura om lite på tävlingarna som är i em och så får vi se om det ger något resultat på svängarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar