torsdag 18 juli 2013

Prioriteringar

Ibland kommer tillfällen då man måste stanna upp och tänka igenom och se över sin vardag, sitt liv och sina prioriteringar. Idag är en sådan dag. Jag har många delar i mitt liv som jag bryr mig om och som alla ska passas ihop för att lägga ngt slags livspussel. Dock har jag haft perioder när pusselbitarna inte går ihop, de passar inte, har fel mönster eller så hittar jag fler bitar än vad som går in i ett 1000-bitars.

De delar jag vet att jag vill ha med (utan inbördes ordning!) är:
- Volleyboll (för tillfället är det en ganska stor bit då jag är ungdomstränare, sätter ihop ett utblidningsprogram och är med som ansvarig för sommarläger för ungdomar)
- Hundklubben (har engagerat mig i sektorer, styrelse och som intrusktör. Dessutom som glad hjälpare vid andra tillställningar som agilitytävlingar. Den här biten har minskat något på senaste året då jag inte längre sitter med i styrelsen men å andra sidan håller jag fler kurser så summan är nog lika)
- Egen hundträning (En av de stora bitarna. Alla tävlar jag åker på och allt jag tränar däremellan. En väldigt viktig bit som jag inte vill tumma på pga tidsbrist. Utan ska den minskas är det för att jag i så fall vill göra så)
- Skola (Helt klart en väldigt stor bit. Jag pluggar till mitt drömyrke och jag trivs verkligen bra på min utbildning och med min klass! Skolan kommer trappas upp det här året och jag skulle egentligen behöva börja plugga redan nu. Alltså kommer den här biten behöva ökas)
- Familj (Självklart en av de viktigaste men i ren tid är det nog inte en av de allra största. Kvalitet tror jag på!)
- Vänner (Den här biten är nog den som i tidsaspekt är minst. Får dock en hel del mysiga stunder med hundvänner på tävling och träning men övriga vänner har fått stå tillbaka en hel del vilket jag vill ändra på. Den här behöver prioriteras högre och ökas på mer!)
- Egentid (Många som känner mig säger att jag är social och alltid har något för mig och att det konstant verkar som att jag vill vara i centrum. Anna liknade ju mig vid en biltvätt sist XD Dvs en som är stort och fladdrig/yvig och som man inte kan stöta på utan att bli påverkad. Mycket helt enkelt i mina ögon ;) MEN trots det har jag ett stort behov av att få vara ensam, vara ifred och ha mycket egentid. Den här har blivit större de senaste åren. Det finns flera anledningar till att det blivit så och det har varit mitt sätt att hantera saker och ting. Dock känner jag att den tar för mycket tid i förhållande till alla andra delar jag vill passa in. Så den här ska vi försöka minska på men ändå ha kvar i den utsträckning jag känner att jag behöver.

Vad vill jag säga med det här då?! Tja, inte så mycket egentligen annat än att det är en påminnelse om vad som jag prioriterar i tid i dagsläget och hur jag skulle vilja att det var. Jag skulle vilja göra lite mer av sådant som JAG vill och bryr mig om och lite mindre av sådant som andra tycker jag ska göra. Städa upp lite i livspusslet helt enkelt. Börjar ikväll med att gå på bio med ett gäng vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar