onsdag 1 maj 2013

Rally - vinst och uppflyttning

Imorse drog jag och tjejerna bort till Häverö för att tävla rallylydnad, planen var att Irja och Kylie skulle ta sina sista resultat i fortsättningsklassen. Vi har ju inte varit direkt aktiva i tävlandet i rallyn, senast var i december så tyckte att jag fick sparka mig i baken och ta mig iväg!

Irja var först ut och det var hindret som 2a momentet - tufft för oss då Irja brukar bli väldigt uppåt och skälla massor efter hindret vilket såklart ger massa neddrag. Hon kändes väldigt fin på uppvärmningen och gjorde en nästan lika bra runda, ett snett sättande då hon hamnade lite långt fram men i övrigt var jag nöjd. Kontakten var betydligt bättre än förra gången och det märks att vi tränat på den men vi har fortfarande en hel del kvar tills jag är nöjd. Känslan är fortfarande att jag får dra henne runt banan vilket känns sådär.

Kylie kändes inte speciellt fokuserad utan yvig och flamsig. Väldigt om sig och kring sig liksom när vi värmde upp 5 hundar innan oss. Så vi satte oss för att coola ner lite och värma det sista när det var 1,5 hund kvar. Planen misslyckades totalt då jag tydligen svävade på andra moln och missa helt när det var min tur. Så från stolen och rakt in på plan utan ngn kontakt eller värmning inför rundan. Dumma mig! Här kändes kontakten stundtals väldigt, väldigt fin men hon är inte speciellt uthållig i den och fladdrade iväg mkt i tanken och fokuset så fick tjata en del på henne. Frestelsen funkade inte alls! Den bestod enbart av leksaker, två små mjuka bollar (tur för Irja att det var utan godis men otur för Kylie att det var bollar...) och jäklar vad hon låste sig! Gick dubbelvikt, välte kon och gick till slut fram och nosade på ena! Åh, vad jag var sur! Och här är ju en nackdel för oss i dagsläget, hade det varit träning hade jag kort sagt "Kylie - lägg av!" så hade hon kommit tillbaka och jobbat. Nu när man inte får göra så på tävling blir det mer "Kylie, kom..kom hit!" med ljus och glad röst vilket hon inte alls tar på lika stort allvar och tyckte att hon kunde väl ändå få kolla in bollarna. Senare i banan blev det bättre och bättre men ändå lite ofokuserat här och var. Ursur vad jag när jag gick i mål, på mig själv för den dåliga uppladdningen och på Kylies låsning vid bollar (måste verkligen ta tag i frestelseträningen för båda tjejerna!!!)

Oavsett var jag ganska säker på att bägge skulle bli godkända så lyckades iaf med dagens mål men var inge vidare pepp inför prisutdelningen. Men det gick betydligt bättre än min känsla. Kylie kom delad 3a på 90p (9 back på frestelsen och 1 för senare nos) och Irja gick och vann på delad första plats på hela 99p (1 back för sneda sättandet). Bägge tjejerna fick fina omdömen och det var ju trevligt. Så fina plaketter fick vi med oss hem. Så duktig min söta lapphund är som går och vinner!!

Nu får vi ta tag i fotgåendet på bägge sidor och kika på momenten för avancerad klass framöver =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar