torsdag 16 maj 2013

Update

I lördags tävlade jag och Kylie igen. Vi började med att jag vurpar i agilityn och liggande skickar henne på a-hindret som hon tar. Efter det blir det mest kaos banan igenom :P MEN vi fick omlopp tillsammans med fler då ett hinder på banan inte varit ok. Denna vända bromsade vi ordentligt och det tillsammans med Maris grymma skor gjorde att jag höll mig på benen. Stannade henne hårt på kf (a-hindret hoppade hon av och stannade på gräset efter och såg ut som att hon tänkte ta "ska jag ta det igen" innan jag hann ikapp henne. Resten flöt på fram till en raksträcka där hon missförstod mig likadant i bägge loppen och vi svängde runt ett hinder extra som kostade en massa tid. Trots det blev den en 0a och en vinst. Sista pinnen i ag1 och uppflytt =)

Debuten i ho2 var lite märklig. En bana helt utan bytesbehov, aldrig kört en sån någonsin. Kylie kom upp i en jäkla fart då det inte var några skarpa svängar och flög förbi hinder av bara farten, rev en pinne vilket jag inte ens märkte förrän 2 hinder efter det. Så hejs svejs och disk.

Kul att hänga med väsbyfolket som gjorde många fina lopp och tog både bra placeringar och pinnar. Heja Väsby BK!

Igår körde vi kvällstävling i Knivsta i klass 2. Så ag2 debuten kom snabbt inpå. Svåra banor där jag tyckte att iaf agilityn inte motsvarade ngt mindre än 3an men man får ta det för vad det är. Och jag hade målet att ta hindret efter platta tunneln jävligt bra då det är ngt vi tränat mkt på och hon bara blir bättre och bättre på träning. Tyvärr kom vi inte ens så långt... Hon var helt övertänd. 3 dagar på tävling i rad för att sen ha agilityvila till onsdag verkade uppenbarligen inte vara ngn bra kombo för Kylie hade väldigt mycket i benen och inget i huvudet! Kände det redan innan vi gick in men blev väldigt tydligt i starten när hon inte ens fokuserar så hon hör mitt "stanna" utan knallar efter mig när jag går in i banan. Hej pulver liksom ^^ Disk då hon for rakt fram genom slalomet på tvären efter hinder 4 trots att jag står still och ropar på henne. Började vid det här laget bli lite lätt irriterad. Vid balansen sen så bromsar hon på nerfarten när jag ligger efter. Jag springer ikapp och säger tydligt "balans" igen för att hon ska gå ner. Hon kikar upp på mig och tokrusar rakt fram in i platta istället. Jag blir för första gången på en bana riktigt arg. Tar tillbaka henne och gör om kf och sen raka vägen ut. Snöpligt att inte komma till det hinder jag verkligen ville testa våra vingar på men om man är så totalt väck som hon uppenbarligen var (och jag brukar väldigt sällan tycka att det är hundens fel!) så ska man inte köra på i den stressen!

Till lopp två hade jag min vanliga hund igen men här slarvade jag vilket gav oss fula vägringar (fast domarn inte dömde ngn av dom) vid en dold tunnel och sen fel tunnelingång. Till sist blev jag efter när jag skulle trycka ut henne och hon tog hinder från fel håll. Lite slarv men framförallt behöver vi nu träna mkt mer klass2/3 grejer och försvinner bort från tänket "ta hindret du ser" som ju hör till klass 1. Skönt iaf att få avsluta tillsammans och slippa känslan från första loppet. Det var lite samma känsla som när hon var stissig på fm i torsdags i Märsta. Jag tror helt enkelt att Kylie behöver vara på tävlingsplatsen ett tag innan hon landar. Iaf när vi inte kört på ngra dagar. Får se om vi kanske kan träna lite på fredag så det inte blir samma grej igen till helgen. Eller så är hon redan lite mer samlad av att bo i husbil första gången och kanske fått ur sig lite energi på det.

Nu till helgen blir det tävlingar igen (har agility varje helg fram till slutet av juni i dagsläget) för både Thea och Kylie. Thea i lag och indviduellt och Kylie indviduellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar