lördag 28 maj 2011

Vårcupsfinal och klass 1, 2 hemma

Vårcupens final gick igår på kvällen i form av en inoff med ett hopplopp och ett agilitylopp. Det var en helt vanlig inofftävling så lite fler starter än vanligt. Först så var agilityloppet. Fick tyvärr inga filmer på något lopp men Thea var taggad och på och gjorde ett bra lopp som räckte till vinst då ledaren i cupen diskat sig i det loppet.

Hopploppet var en ganska rolig bana med framför allt tre svängar där man kunde spara väg och tid. Starten var jag lite osäker på men bestämde mig för att chansa och köra på som attan. Det blev en inkrokning på hinder tre tätt följt av ett blindbyte. Kan bara säga att hon slickade hinderstödet, JÄKLAR vad bra det blev!! Är så nöjd över att jag vågade! Såhär såg det ut ungefär efter härligt hemmaritad skiss

Vi tjänade bra med tid på våra andra två svängar och vi lyckades vinna även det loppet trots hård konkurrens. Tror vi vann med 20 hundradelar eller något sånt så det var tajt men till vår fördel. Fick ett riktigt lyckorus av loppet, det kändes helt perfekt. Kommer inte på något vi hade kunnat göra bättre, inte en snabbare sväng eller "om jag bara tagit ett enda steg till så.." utan det kändes bara grymt att allt klaffade hundra procent!! Det är extra kul att det blir så tydligt att det inte bara handlar om att ha den snabbaste hunden på banan, för det är inte Thea, utan att det också handlar om vägval och hur hårt man jobbar igenom svängarna.

Totalt påverkade inte dessa lopp resultatet och vi slutade tvåa i cupen efter Tina och Naya. Jag är nöjd med vår insats! Det absolut bästa var helt klart att se att Thea var med på banan igen, engagerad och fartig. Funderade ju på om hon kanske hade ont ngnstans efter Knivsta men det gårdagen visade ju snarare på att det var värmen eller att det faktum att vi inte var på hemmaklubben.


Idag så körde vi klass 1 och 2 på klubben så om gårdagen var Theas dag så var det Irjas tur idag. Hon var riktigt på G och nollade hopploppet. Slalomet går ju toooookigt långsamt eftersom att vi typ går igenom det. Vi tränar ju i princip aldrig agility så vi blir ju inte snabbare där vilket är ett medvetet val från min sida. Vi kör på hennes tidigare kunskaper och det får bli som det blir helt enkelt. Men hon klarade referenstiden med flera sekunder och kom på 11 plats. Det var dock bara 7 pinnar så ingen pinne men bra jobbat!
Jag kände mig off och var inte ett dugg sugen på att köra mer så jag bad Patrik hoppa in och köra istället vilket han gjorde väl. Irja gick fint med honom och hon tog tom kontaktfältet på a-hindret betydligt bättre än vad hon gör med mig! Oturligt nog så halkade hon till med banbenet på nedfarten på balansen och för att inte ramla då så hoppade hon av på sidan så hon drog på sig en 5a. Annars hade hon en bra fart, lite segare i andra halvan men klarade även här ref.tiden med marginal. Tack Patrik för hjälpen, såg riktigt fint ut =D

Så jag vill bara påpeka om ni inte redan uppfattat det att jag är sjukt stolt över mina tjejer som är så duktiga!!

1 kommentar:

  1. Tack själv! Det var kul att få lite omväxling och ha en hund som följer mig och inte tvärtom för en gångs skull...

    SvaraRadera