tisdag 25 februari 2014

Lite lydnadspepp

Februari-marsskiftet är ofta lite tufft för mig iom att Kim dog i början på mars för snart 3 år sen. Därför har jag gjort ordentliga planeringar av mina dagar nu för att orka med det jag behöver få gjort men samtidigt orka hålla huvudet ovanför vattenytan. Idag är jag väldigt nöjd med att jag gjort allting på min lista plus 3 saker till. *klappar mig själv på axeln*

En sak som jag har inplanerat är att få tid till vad jag tycker är roligt. Tex att läsa en skönlitterär bok på tåget på väg till skolan eller att träna med hundarna. Idag har det blivit två stycken lydnadspass med Svartvit. Mötte upp Helene vid Stinsen och tränade lite i garaget där. Blev mest ögonkontakt och lite position vi tränade. Helene hjälpte mig att klicka och vara lite störning. På bara 4 pass är hennes position ca en decimeter längre bak! :D Hon har en tendens att konsant komma längre och längre fram men kör på Linas tips nu och det har gjort susen sen förra veckan. Det andra som är svårt för oss är att hon så snabbt tappar blickfokus och då blir position och koncentration kasst. Då vi är duktiga på stadgaträning har jag varit otroligt frustrerad över att jag inte får till stadga i blicken. Men skam den som ger sig och nu på kvällen upptäckte jag att jag hittat ett bra ställe att träna på inomhus hemma. I hallen har vi glasdörrar och nu när det är mörkt ute fungerar dom som en helt ok spegel. Så ett pass inne nu på kvällen fick vi till. Vi kunde utöka till att det fungerade bra att jag viffar fram och tillbaka med armarna och hon håller blicken uppåt. Har inte helt låst på att hennes blick ska vara på ett ställe på mig utan uppåt räcker. Hon sänker huvudet ganska mycket när armarna pendlar tex (vill inte ha saker ovanför huvudet) men så länge hon håller blicken upp mot mig är det godkänt. Lite för svårt än att lägga en godis framför oss men Kylie fick till ett par fina repetitioner där också.

Är skojigt att jag fått tillbaka lydnadspeppen! Främst är det Lina, tävlingsgruppen och speciellt Helenes förtjänst :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar