tisdag 4 mars 2014

Vårkänslor

Tränade idag med Annelie och Elin på klubben. Det var soligt och tom lite varmt mitt på dagen. Riktiga vårkänslor med hundträning och fika på trappen till VBKs klubbstuga!

Jag är riktigt nöjd med dagens träning! Hade en plan och höll den klockrent. Jag skulle köra running på balansen med 3 pass, hade bestämt 4, 5, 3 skick oavsett hur det gick. Sen skulle jag träna lite låst blick med Elin och Annelie som störning.

Första passet körde jag med bumpern på. Hon startade med ett megahopp, upptäckte dock att jag satt bumpen lite för långt ner. Klubbens balans är inte av samma typ som den i hallen. Höjde bumpen en stegpinne och resterade 3 skick sprang hon fint och träffade klockrent. Andra passet så testade jag att ta bort bumpen skick 3 (jupp, är lite otålig men det känns som att vi står på kanten till en pool, redo att hoppa i men de gånger vi försöker så halkar vi i och gör magplask - ingen anledning till att inte försöka dyka nästa gång!). Hon hoppade första försöket och jag blev lite sur och efter det sprang hon hela vägen ordentligt och snyggt!! Tredje passet sprang hon finfint första skicket och här har ni film på de två sista skicken. Om ni pausar precis när hon är i sista steget så ser man att hon på första steget är jämn med balansen i lutning medan hon på sista skicket är betydligt rakade i lutning med marken. Hon träffar kf bägge gångerna men det är som första skicket vi vill ha.

Otroligt roligt att träna ute och se att vi kommer framåt i träningen. Senast jag körde på klubben gick det åt skogen och efter att ha haft en liten minikris på tron på vår runningträning så är jag nu fylld av pepp igen :D

Lydnaden gick också kanoners! Vi kunde börja ta några små steg och hon höll blicken fint. Inte klockrent varje försök men som många duktiga tränare brukar säga är det vid 8/10 som man ska utöka träningen.

Elin uppmärksammade mig så snäll på att det är nu på söndag som jag ska köra inoff i rally på Dianas domaruppkörning. Thea i nybörjare och Kylie i mästare. Och jag har inte ens börjat på momenten i mästarklassen förutom sidbytena!! Snabbkollade momenten och körde dom lite kort. Gick betydligt bättre än jag trodde så det ska nog gå hyfsat. Högerhandlingen är sisådär, hon backar snett framför mig, tappar sällan föremålet och rundar konen oftast. Inkallningsmomenten är dom jag känner mig trygg med och med tanke på den pyttelilla träningen hon får innan har jag inte förväntingar på de momenten i sig. Vi tränade lite med utlagda leksaker här och där. Annelie la ut några av mina och Elins leksaker här och där i banan när Kylie inte såg. Och nu fick vi en fokus som var lika kass som senaste tävlingen. Låste helt på Elins boll och jag fick säga åt henne riktigt ordentligt innan hon skärpte sig. Hon blev lite bättre mot slutet av passet och vår egen kamptrasa var inte ens intressant. Just frestelsen och att hon är så tokigt störningskänslig på just leksaker gör att jag inte är speciellt sugen på att tävla på lördag. Så kommer titta på hur banan ser ut *hoppasfrestelseninteärmedalls* och sen avgöra hur vi ska gå den. Iom att vi ska ha bärande av föremål så kommer jag ju ha en kamptrasa i fickan så om hon flippar helt tar jag upp den och leker istället. Jag tror att det kommer lösa sig så bra i längden när vi har låst blick på fotkommando men vi är långt kvar tills dess att vi kan köra en hel rallybana med låst blick mellan momenten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar