söndag 9 februari 2014

Kylie vinner och tar sista pinnen i Ho2

Igår var vi och tävlade klass 2 i hemmahallen. Med två agilityklasser och en hopp. Det var vår debut på rc på balansen så jag var lite fundersam över vad jag skulle förvänta mig.

Jag satte målet i första klassen att bara låta henne ta den helt fritt och utan att tajta henne efteråt förrän hon var helt av. Köra på oavsett om hon hoppade eller sprang och vid eventuellt hopp tänka om till andra klassen.

Hon hoppar balansen. Det är svårt att se på filmen här ifall hon gör ett hopp (jämfota med bakbenen) eller om det är ett språng (separerade bakben) som blir för långt och missas. Men på telefonen går det att zooma och pausar man då på rätt ställe så ser man att det är ett hopp.  Man kan också se att hon inte springer så lågt som hon brukar på träning och att hon blir väldigt hög i springstilen på nedfarten innan hon hoppar. Svängen efter blev ju urdålig då hon kom långt från balansen vilket följde med till tunneln. A-hindrets första nedfart syns inte men det är väl hyfsat. Inte snyggt men hyfsat enligt min minnesbild. Sen suger jag APA från tunneln under balansen fram till slalom. Är så tydligt på filmen att jag varken förbereder innan tunneln, plockar ordentligt upp henne efter. Inte heller bromsar jag upp henne (vilket jag ändå tränat massa på *morr*) inför hoppet och släpper henne stort innan slalom. Äsch på mig men väldigt duktig K som varken diskar sig i slalomet eller försvinner bort på annat. Sen flyter vi på fint och a-hindret nu blev riktigt bra. Är väldigt nöjd med sista svängen innan gungan där jag verkligen genomförde mig plan och hon blir också väldigt tajt och fin. Anna gillade också svängen hör man ;) Glädje att vi ändå kan ta fram det vi tränat på i skarpt läge även om jag inte lyckas göra rätt varje gång.

I andra loppet hade jag med mig belöning in på banan och planerade att ta om balansen ifall hon hoppade igen. Duktig i slalomingången men hoppar ur de två sista portarna. Hoppar sen balansen (hon är nog på men det är ett tydligt hopp) och jag tar om och skickar på henne framåt och sen går vi av. Man ser här att hon bägge gångerna springer djupare än första loppet över balansen men att hon höjer sig på nerfarten. Andra gången springer hon längre ner men vi behöver jobba på att få ner henne djupt hela vägen. Jag vill ha henne parallell med balansen hela vägen men man ser om man pausar precis i sista språnget att hon snarare är parallell med golvet dvs mer hopp än spring. Kvittot säger alltså att mer träning behövs innan rc är klart för att tävlas på. Pluspoäng för att hon inte går ner sig när vi gör om utan fortfarande försöker med rc med fart jämfört med i måndags när jag surnade till och hon gick tillbaka till att smyga sig ner (lite nervös inför tävlingen med det genrepet^^)


Sista loppet var hopploppet. Filmen är snedroterad och jag får inte till det rättvänt :/ Så ska ni se något får ni ta till lite nackspärr. Svängen mellan 2 & 3 blev kass. Raksträckan sen över planen blev bra trots att jag inte hann ner efter tunneln och tajta till henne. Sen blev det tokigt då jag inte vågade trycka ut på avstånd och sticka i tid efter andra tunneln så jag blev kvar på samma sida istället för att gå upp och göra jaakkon jag hade tänkt göra på bortre vingen. Hon blir ju då så klart vid i svängen där eftersom att jag inte gör något alls för att tajta henne men vi klarar oss hela vägen till mål med bästa tiden. En kort och snabb bana. Det blev alltså en vinst och sista pinnen i hopp2! Så nu är damen klar för hopp3 :D


Vi kör nog klass 2 som planerat nästa helg och hoppas på lite tur i agilityn då jag redan betalat och planerat att träffa Annie då tävlingen går i Linköping. Efter det blir det lite tävlingspaus till rättvik där K får debutera i 3an!!

                                        Obligatoriska posebilden på vinnarhunden

2 kommentarer:

  1. Grattis Cili & Kylie till vinsten!! Ni är såååå duktiga och jag är sååå stolt över er!!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  2. Grattis! Yeti är så stolt över storasyster :D

    SvaraRadera