måndag 18 februari 2013

Kylies första agilitypinne & viljan om att vara bäst!

I går var tävlade Kylie igen hos Knivsta BK i Väsbyhallen. Grymt trevligt uppläg att vara klar på bara några få timmar! Kylie löper och jag vet inte om det är det eller om det är tävling i sig för hon var både igår och förra veckan väldigt upvarvad i hallen och skvatt halvgalen innan sin start. Ljudar massor och kastar sig, inget fokus alls på mig längre än ngn sekund om vi inte kampar men annars bara fokus på banan! Hon fokuserar inte alls på det här sättet på träning som ju ändå är i samma hall. Dock fokuserar hon alltid mer på large och spec på BC eller hundar med liknande kroppsspråk, fart, nära golvet och så. Inte samma om tex en labbe kör som ju har ett annat kroppspråk även om det är en snabb hund. Och hon var bara i hallen under large och så lite som möjligt totalt då hon som sagt löper och även om det är tillåtet att ha löptik där så känner jag att jag kunde underlätta så mycket som möjligt. (Här hann vi dock inte då en hund drog av banan rakt till Kylie när vi väntade på att Sandra skulle köra sitt lopp...en tik var det tom). Oavsett varför är det INTE ok att hon hetsar så som hon gör! Vi måste kunna sitta bredvid banan när annan hund kör - även BC och även hund hon känner - utan att hon gapar och absolut vill in! Helt klart något vi tränar på men på träning blir det inte alls samma intensitet... Jag längtar till utomhussäsong då vi kan placera tält och kompostgaller nära banorna och hon får både se och höra hur mycket hon vill men hon får en chans att landa och lugna ner sig. Hon har ju hållit sig väldigt bra under sommarn som var även om det märktes tydlig skillnad på när large körde mot small eller medium. Något att träna vidare på iaf.

Jaja, tillbaka till tävlingen. Hopploppet diskade vi oss på när jag dröjde mig kvar för länge vid ett bakombyte som hon inte kändes osäker på. Gjorde att jag inte hann trycka ut henne på linjen och hon hamnade bredvid långhoppet som hon då tog sidleds. Vi körde vidare då jag kände att det var helt mitt fel! Hann det planerade framförbytet efter tunneln *nöjd* men sen fick vi miss i slalomet. Återigen mitt fel! Jag bromsade upp och lät henne ta ingången själv då jag var orolig att hon skulle missa den vilket hon strulat med de senaste tävlingarna. Då jag bromsade och dröjde kvar för länge trodde hon att det inte var slalom som skulle tas och kom till mig efter 2 portar... Klantmatte som inte kan lita på sin hund! Resten gick fint minus en rivning på upploppet. Flera hundar rev det hindret och jag borde ha tagit om men sprang ut. Får se på filmen sen om jag kan se varför hon rev. Film kommer =)

Agilityloppet kändes väldigt bra första halvan. Mesar dock i starten genom att bara stå still som ett litet pulver... Hon tar slalomet riktigt fint! Både ingång och med fart =) Hon gjorde ett hyffsat kf, inte skolbok direkt och stannade lite högt upp men okejade iaf. Flöt ut långt innan gungan trots att jag försökte bromsa henne men min broms kom antagligen för sent. Lyckligtvis nog fick hon inga fel. Sen blev det missförstånd efter tunneln och hon kom ut till höger. Vi lyckades rädda upp det men sen stack hon av tidigt från balansen och vi får pga det en märklig sväng som gör att hon är på väg att först vägra hoppet och sen tar första tunnelingången vilket inte var planen (valfri så gjorde inget regelmässigt) och jag blir sen i mitt sista byte. Anna ordnade så filmen går i slowmow efteråt så känner ni för det är det enkelt att se exakt var vi gör varje miss. Vi kom dock 3a på det loppet. En hel del sekunder från både 1an och 2an men nolla och pinne blev det!


Riktigt kul dessutom att Cilla var där och hejade på oss, Sandra och Diana som körde. Sandra och Assar nollade också agilityloppet på hinder men fick tyvärr lite tidsfel men då det var få nollor hamnade dom på en 7e plac. Grattis!

Även om vi fick både disk och sen 10 fel i hopploppet kändes det loppet ändå bättre. Vi fick mycket bättre vägar (bara missen där när jag var för sen) och hon kändes mer med mig på banan. I agilityloppet är jag väldigt nöjd hinder 3-6 (första till andra tunneln) men i övrigt kändes loppet väldigt hackigt och väldigt mycket som var sådär nästan. Tex bara gungan som kf var bra (dock riktigt bra vilket är kul då gungan varit sådär senaste tävlingarna), dåliga vägar generellt och inget flyt alls utan en massa panikgrejer som tex de två sista bytena. Nej, nog för att jag är väldigt glad över pinnen men jag är betydligt mer nöjd med ett bra lopp som har ngn enstaka miss än ett tveksamt lopp som precis lyckas gå vägen! Kanske låter divigt att inte vara nöjd med 3e plats men det har mycket mer med loppet att göra och jag vet att vi kan göra så mycket bättre. Det hade varit mer intressant om vi gjort ett bra lopp att titta på vad tiden då räckt till i resultatet. Jag har högt flygande drömmar med min svartvita och jag vill så otroligt mycket med henne så vi satsar på att bli bättre än bra, vi vill bli bäst!

2 kommentarer:

  1. Grattis till pinnen!! Ni är så duktiga!! Trotts missar tar ni en tredje placering, det bådar gott inför framtiden!!!
    Å bara så att ni vet, i mina ögon är ni redan bäst!
    Många kramar från den stolta uppfödaren!!!

    SvaraRadera
  2. Känner igen känslan, när resultatet och hur det kändes på banan inte riktigt klaffar. Men kom ihåg att ni precis är i startgroparna och det ser väldigt bra ut redan! Grattis till pinnen!!

    Kram Annica, Della, Zorro och Hippi

    SvaraRadera