måndag 4 februari 2013

Fagersta klass 1

I lördags blev jag upphämtad av Mari och så drog vi mot Fagersta för agilitytävlingar. Kylies andra officiella tävling och lite nervöst var det allt. Väl där träffade vi på ett gäng tävlingskompisar som alla har nya stjärnor på uppgång - kul! Extra grattis till Anna och Kitty som nollade och 2a på debutloppet :D

Det gick väl sådär för vår egen del. Två disk men helt klart en massa positivt att ta med oss hem!! Här kan ni se loppen:

l

I agilityloppet fick vi slalomstrul, tror det berodde på att hon såg slalomet för sent (läs inte alls första försöket) efter platten. Efter det håller jag henne väl mycket i handen och är inte alls speciellt offensiv vilket syns tydligt! Bra jobbat av Kylie iaf till gungan som blev en raketvariant och omtag = disk. Dock vill jag uppmärksamma något mycket mycket glädjande snyggt hon gör efter gungan! Från tunneln under balansen är det en lite svår passage då vi förare måste runt balansen vilket gör att hundarna dras mot oss och får en vobblig väg över hindret mot nästa tunnel. En del missade det hindret och sprang på vänstersidan om det. Här skriker jag "fram, fram, genom" och hon drar bara på rakt fram in i tunneln. Såååååå duktig tjej!! Riktigt kul att se att hon läser linjen så fint (ngt vi tränat mkt på) och tar mitt kommando. Därefter sitter allting helfint! Loppet hade inte de snyggaste kontaktfälten men jag är väldigt nöjd med loppet i stort!

Hopploppet kraschade hon gungan (en tendens hon har av och till...!) och jag kommer helt av mig och gör därmed inte framförbytet mellan hinder 3-4 och blir då ett kasst bakombyte uppe vid sekreteriatet istället.. Miss på tunneln och sen får vi strul i hörnet. En linje som "tvingade" oss till ett bakombyte ett hinder för tidigt och det hade nog funkat om vi hade haft med oss farten från raksträckan innan men då tunneln strulade blev det ett väldigt skarpt bakombyte när Kylie hade väldigt låg fart och hon svängde kraftigt vänster = helt rätt baserat på min handling! Så jag ville inte ta om in i tunneln utan belöna den korrekta, snygga svängen så hoppade över den (disk) och körde på. Här var det inga slalomstrul och hon drog fint på målrakan.

Inte ett enda rivet hopphinder :D Inte ens när det blir tufft efter däckraschen eller nere vid det märkliga bakombytet i hörnet.

Kändes helskumt att åka på agility utan Thea - det här var nog första tävlingen någonsin jag åkt utan henne. Men Gustav följde med och höll ställningarna - mestadels som värmekudde innanför min jacka då han tyckte det var väl kallt i ridhuset ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar