måndag 31 december 2012

Inoff i Knivsta

Igår var vi på inofftävling i Knivstas hundsportcentrer. Första deltävlingen i deras vintercup. Kul då både Kylie och Thea kunde vara med på samma tävling i närområdet, inte ofta som det händer i närheten av Stockholm.

Kylie var först ut, hon var rätt vild det lilla monstret :P Hon har börjat inse att hon också kan få köra på tävlingar och inte bara vara med som hon varit hittills. I starten var hon några centimeter från att diska sig innan vi ens startat genom att sticka mot en tunnel när jag tagit av halsbandet. Hihi. Dock väldigt kul att se att hon klarar att ha med huvudet i banan även när hon är så uppe i varv. Hon tänker till liksom. Vi fick en femma på gungan då hon hoppade av för tidigt, jag borde ha tagit om så slår mig själv lite i huvudet men kan ärligt säga att jag hade svårt att se om hon var ok eller ej (kriteriet är att stå kvar tills den slår i och dunsen blir som "ok") och märkte inte femman förrän jag såg Richards hand i ögonvrån. Sen pressade jag hårt i slalomet med ett tajt bakombyte som var en chansning. Hon gick ur. Helt ok, det är vad jag tycker att inoff är till för. Att testa och se hur man ligger till och få fram vad man behöver träna mer på. Hon gjorde riktigt snygga kontaktfält på både balansen och a-hindret!!!! Vi kom i mål iaf och hamnade på 14 plats i cupen så fick 4 poäng till cuptävlingen.

Till andra loppet hade vi en annan uppladdning och hon var mer samlad innan start, men samma hund på banan. Det känns väldigt positivt och lovande att hon (än så länge) är samma hund oavsett nivån innan starten. Här märks en stor svaghet hos oss, vi har tränat väldigt lite svänga tajt på avstånd från mig. Hon kom på en raksträcka och landade för långt bort och tog första porten i slalom, som man inte skulle ta, från fel håll och därmed disk. Sen ville jag göra en innersnurr där hon skulle gå tajt vid mig för att ta hindret innan slalom men se det har vi nog aldrig tränat så två ggr stack hon ut och tog andra hinder istället. Tredje höll hon sig från hindrena men det behövs helt klart tränas på! Resten av loppet blev mest pannkaka men hon har fin fart.

Thea störde sig på hinderfixarna i agilityloppet och när hon tittade bak på dem men fortfarande sprang så hamnade hon helt av linjen och tog en böjd tunnel från fel håll. Hon stördes av både hinderfixare och publik så det blev inte mkt av det. I andra loppet var hon däremot helt med och vi nollade. Två gånger är jag för långsam och hinner inte göra klart mina byten så skickar henne åt fel håll, lyckas få stopp på henne och vi kom nollat runt men med stora tidstapp. Trots detta kom vi trea i loppet! Om det varit ett officiellt lopp hade det varit pinnar till 5e plats så kändes riktigt bra att komma så högt trots att det var många duktiga där. Kul inför mässan att hon är snabbare än jag tror, två ggr i hopploppet och ett i agilityloppet hann jag inte vad jag trodde jag skulle hinna. Håll tummarna för att vi tar de två sista pinnarna nu i helgen!

Riktigt kul att köra igen efter några veckor sen tävling. Men vad svårt det var att köra två hundar på banorna, visst banorna byggdes om men hindrena stod likadant och det var svårt att gå in de nya i kroppen. Bra träning för mig med två stycken och nu kunde jag ändå köra klart Kylie och ha paus innan Theas första lopp.

Gott nytt år på er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar